افزایش ۵۵ میلیون تومانی مسکن ویژه تهرانسر و تغییر در زمان تحویل

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/در حالیکه باید واحدهای مسکن ویژه تهرانسر تا پایان نیمه اول سال آینده تحویل داده شوند در پیش‌نویس قرارداد این واحدها تحویل به ۱۵ ماه پس از پایان پرداخت‌های نقدی موکول شده است. همچنین با توجه به افزایش هزینه ساخت هر متر این واحدها، قیمت نهایی افزایش یافته و پرداخت نقدی نیز ۵۵ میلیون تومان بیشتر شده که پیش‌خریداران نسبت به این تغییرات معترض می باشند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) بر اساس متن پیش‌نویس قرارداد پیش‌فروش مسکن ویژه تهرانسر تحویل این واحدها ۱۵ ماه پس از تکمیل پرداختی‌های نقدی صورت می‌گیرد و مبلغ پرداختی نقدی این واحدها نیز افزایش یافته است که این تغییر شرایط ، متقاضیان معترض را به سازمان ملی زمین و مسکن کشاند و روز قبل جمعی از پیش‌خریداران مسکن ویژه تهرانسر مقابل این سازمان تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند چراکه آنها با احتساب شرایط و قیمت اعلام شده اقدام به پیش‌خرید این واحدها کرده‌اند اما اکنون قیمت‌ این واحدها و شرایط تحویل آن تغییر کرده که توانایی تامین این مبلغ را ندارند و پس از گذشت بیش از یکسال از پرداخت اولین قسط خود و واریز ۶۰ میلیون تومان احتمالا باید از ثبت‌نام در این پروژه انصراف دهند.

یکشنبه شب متن پیش‌نویس قراداد مسکن ویژه تهرانسر آماده شد و روی پایگاه اینترنتی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران قرار گرفت که با مطالعه متن این قرارداد نکاتی از جمله افزایش قیمت ساخت هر واحد مسکونی و تغییر در زمان تحویل واحدها به چشم می‌خورد.

سال قبل پس از پرداخت قسط دوم متقاضیان، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم مبلغ هر واحد مسکن ویژه تهرانسر را حدود ۲۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت که معادل نیمی از این مبلغ به صورت نقدی و مابقی به صورت اقساط ماهانه طی ۱۰ سال پرداخت می‌شود که نهایت مبلغ قسط ماهانه یک میلیون تومان خواهد بود اما اکنون بر اساس متن پیش‌نویس قرارداد فروش واحدهای مسکن ویژه تهرانسر متقاضیان مسکن ویژه باید مبلغی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی خود پرداخت کنند.

 

قیمت‌ تمام شده ساخت هر واحد ۱۳۵ میلیون تومان

در متن پیش‌نویس قرارداد پیش‌فروش عرصه و اعیان واحد‌های مسکونی ویژه تهرانسر مقرر شده مبلغ قرار‌داد شامل بهای تمام شده ساخت اعیان و بهای کارشناسی قدرالسهم به صورت هر مترمربع یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان است که با محاسبه این میزان برای هر واحد ۱۰۵متری، پیش‌خریداران باید معادل ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط برای ساخت واحدشان بپردازند.

با توجه به متن قرار‌داد پیش‌فروش مسکن ویژه تهرانسر بهای عرصه بر مبنای کارشناسی روز قدرالسهم عرصه بر مبنای سطح اشغال به علاوه مشاعات عرصه مربوط به هر بلوک با رعایت مرغوبیت عرصه‌ هر یک از بلوک‌ها و براساس مفاد مندرج شده در شیوه نامه تعیین می‌شود.

این قراداد بهای قطعی واحد تخصیصی شامل بهای عرصه و اعیان پس از تعیین دقیق مساحت اعیان طبق صورت مجلس تفکیکی و قابلیت محاسبه‌ سهم عرصه با لحاظ کاهش یا افزایش مساحت مفید نسبت به ۱۰۵ متر و لحاظ‌ کردن مطلوبیت و مرغوبیت واحد در طبقات و محل بلوک را محاسبه و اعلام شده‌ است.

این درحالیست که در شیوه‌نامه اولیه ذکر شده بود مبلغ پرداختی هر واحد مسکونی به صورت نقد و اقساط دریافت می‌شود؛ به گونه‌ای که پیش‌خریداران باید چهار قسط ۲۰ میلیون تومانی به علاوه ۳۰ درصد قدرالسهم عرصه را بپردازند که مبلغی معادل ۴۰ الی ۴۵ میلیون تومان عنوان شده بود و پس از پرداخت آن متقاضیان کلید واحد خود را تحویل می‌گیرند.

بدین معنا که متقاضیان با پرداخت ۱۲۵ میلیون تومان باید در واحدهایشان مستقر می‌شدند و مابقی مبلغ را ۱۰ ساله طی اقساط ماهانه پرداخت می‌کردند.

تاخیر در زمان سررسید اقساط

از سوی دیگر در حالی که باید قسط چهارم – شهریورماه – پرداخت می‌شد به سبب تمدید پرداخت قسط سوم متقاضیان تا پایان شهریور و اینکه هنوز قرارداد عرصه و اعیان متقاضیان منعقد نشده است، سررسید قسط چهارم پس از پشت سرگذاشتن کلیه مراحل امضای قراردادها، به بهمن‌ماه موکول شده است.

حال براساس آنچه در متن پیش‌فروش قرار‌داد مسکن ویژه تهرانسر اعلام شده متقاضیان باید قسط چهارم خود را حداکثر سه ماه پس از تاریخ اعلام عمومی عقد قرار‌داد اعیان توسط اداره کل و حداکثر تا تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه جاری واریز کنند.

چرا قیمت ساخت افزایش یافت؟

هم‌چنین میزان ۶۰ درصد باقی‌مانده سهم نقدی شامل بهای تمام شده ساخت اعیان و سایر هزینه‌های مربوط به علاوه ۳۰ درصد بهای کارشناسی قدر‌السهم عرصه با احتساب هزینه‌های مربوطه که در ماده ۲ این قرار‌داد آمده به عنوان پرداخت قسط پنجم و همزمان با تحویل واحد و ۴۰ درصد باقی‌مانده زمان انتقال قطعی بنا به اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان تهران داده می‌شود.

حال با افزایش هزینه ساخت هر واحد مسکونی متقاضیان باید به جای پرداخت ۱۲۵ میلیون تومان ۱۸۰میلیون تومان نقد بپردازند البته اگر ۳۰ درصد قدرالسهم زمین همان ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

تحویل واحدها ۱۵ ماه پس از تکمیل پرداختی‌ها!

در حالی که مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران از تحویل واحد‌های ویژه مسکن تهرانسر تا پایان سال خبر داده بود، تحویل واحد‌ها به پایان نیمه دوم سال آینده موکول شد اما در متن پیش‌نویس قرار‌داد‌ها تحویل واحد‌های تهرانسر پس از اتمام پروژه و در صورت تکمیل مراحل پرداخت نقدی و تایید مراتب توسط اداره کل واحد ساخته شده با رعایت مفاد تبصره ذکر شده در این قرار‌داد اختصاص داده می‌شود و هم‌چنین ظرف مدت ۱۵ ماه واحد‌ها به پیش‌خریدار تحویل داده می‌شود.

در متن پیش‌نویس این قرار‌داد انتقال واحد‌های مسکونی به گونه‌ای آمده که واگذاری تحت عناوین حقوقی از قبیل صلح، بیع، وکالت، رهن و غیره توسط پیش‌خریدار تا بدین شرایط و مقررات پیش بینی شده در نظام نامه و دستورالعملی است که در پایگاه اینترنتی اداره کل راه و شهرسازی اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان تهران پیش‌خریداران می‌توانند از شنبه – ۱۱ آبان – برای انعقاد قرارداد خود به این اداره مراجعه کنند. متن پیش‌نویس قراردادهای اعیان و عرصه مسکن ویژه تهرانسر در پایگاه اینترنتی ادراه راه و شهرسازی استان تهران به نشانیhttp://www.trudo.ir/ موجود است.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.