افزایش ۹۰ درصدی مرگ و میر زنان سیگاری

۰۸خردادماه،
ممتاز نیوز:‌ براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف سیگار در سطح جهان میان مردان ۱۰ برابر زنان است. این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده دخانیات در سال‌های اخیر تهاجم تبلیغاتی وسیعی را با هدف بازاریابی در میان جمعیت زنان آغاز کرده‌اند، با کمال تاسف میزان مصرف دخانیات در زنان جوان کشورهای درحال توسعه به سرعت در حال افزایش است…

برآوردها حاکی از آن است که مصرف دخانیات در حال تبدیل شدن به یک مقوله جدی تهدیدکننده سلامت زنان است. مرگ‌و‌میر زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری افزون بر ۹۰% افزایش می‌یابد.
 این بدان معناست که یک عامل خطرزای قابل پیشگیری عامل دو برابر شدن مرگ‌و‌میر در ده‌ها میلیون زن در سرتاسر جهان است. آمار نشان می‌دهد زنان در ترک سیگار ناموفق‌تر از مردان می باشند، روی آوردن مجدد آنان به سیگار بعد از ترک بیشتر است، و درمان جایگزین نیکوتین در زنان اثربخشی کمتری دارد. زنان سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری به ناباروری اولیه و ثانویه مبتلا می باشند.
نوزادان مادرانی که حین بارداری سیگار کشیده‌اند وزن کمتری دارند، و خطر مُرده‌زایی و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در مادران سیگاری بیشتر است.(۴) هرچه سن آغاز مصرف سیگار در زنان پایین‌تر باشد، خطر سکته‌های قلبی در آنان بیشتر است.(۵) خطر سکته قلبی در زنان سیگاری که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، تقریبا ۳۰ برابر افزایش می‌یابد.
 خطر سکته مغزی نیز در زنان سیگاری ۳ برابر زنانی است که هرگز سیگار نکشیده‌اند. در کلّ، یک پنجم از تمام موارد سرطان در جهان ناشی از مصرف سیگار است. سرطان ریه، دهان، حلق، مری، حنجره، مثانه، پانکراس، کلیه، و سرطان دهانه رحم از نتایج مصرف سیگار می باشند. بین ۱۱%-۶% موارد تازه سرطان در زنان در اثر مصرف سیگار ایجاد می‌شود. پوکی استخوان در زنان یائسه سیگاری شیوع بیشتری دارد.زنان سیگاری بیش از زنان غیرسیگاری دچار بیماری‌های لثه، بیماری‌های کیسه صفرا، زخم معده و اثنی‌عشر، انواعی از کاتاراکت، و چین صورت می‌شوند. این گروه از بیماری‌ها لزوماً جان بیمار را تهدید نمی‌کنند، اما بر کیفیت زندگی زنان تاثیر عمده دارند.

در سال ۲۰۰۴، ۸/۳ میلیون مرد و ۱ میلیون زن در سرتاسر جهان در اثر مصرف سیگار از بین رفته‌اند. آخرین بــرآوردهای ســازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که مرگ ناشی از سیگار در مقیــاس جهانی بین سال‌های ۲۰۳۰-۲۰۰۴ در زنان ۸۰% و در مردان ۶۰% افزایش خواهد داشت. در واقع با افزایش شیوع مصرف سیگار در زنان، تفاوت مرگ‌و‌میر ناشی از سیگار بین مردان و زنان در حال از بین رفتن است.
منبع:‌هفته نامه نوین پزشکی

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.