افسانه ماهیان:نمایش روایت گر بخشی از تلخی های زندگی است

افسانه ماهیان ،کارگردان تئاتر که هم اکنون نمایش ۳۳% نیل سایمون را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه دارد،در خصوص بازنویسی این اثر نمایشی توسط محمد یعقوبی و شگلگیری اجرا پس از آن ،به باشگاه خبرنگاران گفت:اصل این نمایشنامه متعلق به “نیل سایمون” است که فصل دوم نام دارد نیل سایمون یک نمایشنامه نویس امریکایی است که سالنی هم در برادوی به نام اوست.
وی افزود:”شهرام زرگر” ترجمه روان،سلیس و قابل اجرا و دراماتیکی از این متن ارائه داده که هنوز چاپ نشده است؛اما من متن دست نویس او را خواندم.
ماهیان تصریح کرد:به دلیل اتفاقاتی که باید به لحاظ ممیزی برای اثر  می‌افتاد تغییراتی و بازنویسی آن را به “محمد یعقوبی” سپردم؛زیرا متن به لحاظ مناسب بودن شرایط اجرایی ناچارا باید تغییر می کرد؛تلخیص می شد و همچنین دراماتورژی هم صورت می‌گرفت.
وی بیان کرد:ترجیح دادم با نویسنده ای مشورت کنم که فضای کاری اش به اثر نزدیک باشد.
این کارگردان درخصوص نامگذاری این نمایش به ۳۳% نیل سایمون ابراز کرد:برای نام نمایش اسامی مختلفی را انتخاب کردیم که به نوعی کمی شوخی کلامی دارد،در ذهن مخاطب می ماند و به مانند عناوین مطول نیست.
وی ادامه داد:این نام احترامی به نویسنده اصلی اثر در کنار اشاره به تابلوهایی از ترجمه “شهرام زرگر” و نوشته “محمد یعقوبی” است.
کارگردان ۳۳% نیل سایمون در رابطه با ایده آل هایی که از پیش برای این اجرا در نظر داشت گفت:قبل از این که متن نوشته شده محمد یعقوبی را مطالعه کنم؛ایده هایی برای شکل اجرایی در ذهنم بود و کسی که باید با او به توافق می رسیدم طراح صحنه بود.
وی افزود:او باید ایده های من را می‌شنید و من نیز از دیدگاه های او برای طراحی مطلع می شدم این اتفاق به طور موازی پیش رفت تا به فضایی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم.
این کارگردان ابراز کرد:قبل از مشارکت نویسنده،کارهایی که باید انجام می‌دادم را در ذهن داشتم و می‌خواستم با اجرای فصل دوم بخشی از روایت تلخی زندگی را که بیشتر در این اثر نیل سایمون نسبت به آثار دیگرش وجود دارد به صحنه ببرم.
ماهیان در رابطه با استعداد اجراهای این نمایش بیان کرد:هم اکنون تعداد ۳۰ اجرا برای این نمایش مشخص شده است و طبق توافقی که با تماشاخانه کردیم؛قرار است شبهایی را نیز ۲ اجرا داشته باشیم.
وی با اشاره به این که روز عید فطر آخرین اجرای ماست،خاطرنشان کرد: ۵ شنبه و جمعه گذشته ۲ سانس اجرا داشتیم و آخر این هفته هم در ساعات ۱۸ و سی دقیقه و ۲۰ و چهل و پنج دقیقه ۲ اجرا خواهیم داشت./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.