افسردگی بلای جان انسان امروز است

۳۰م دیماه ،

اختلال افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند.

به گزارش گروه کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حقیقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: افسردگی اساسی منجر به از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زندگی فردی و اجتماعی و اشتغال می‌شود و عملکردهای روزمره فرد همچون خوردن و خوابیدن و سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دکتر حقیقی روانپزشک افسردگی را نوعی بیماری دانست و گفت: افسردگی به دلیل نقص فعالیت بخشی از مغز ایجاد می‌شود و این طور نیست که به طور مثالً از دست دادن پدر و مادر و از دست دادن شغل افسرده شود، عامل بیماری باشد بلکه عوامل ذکر شده به عنوان استرس در بروز افسردگی مؤثر می باشند.

به گفته وی بروز افسردگی در اشخاص را منوط به دارا بودن ژن این بیماری است و اگر فرد زمینه ژنیکی ابتلا به  افسردگی را نداشته باشد با  این مسئله مواجه نمی‌شود.

دکتر حقیقی ابراز داشت: افسردگی مجموعه علائمی است که اگر فرد این مجموعه علائم را به مدت لازم داشته باشد برای او تشخیص افسردگی اساسی داده می‌شود.

وی تغییر در خواب از‌ جمله پرخوابی و کم‌خوابی، تغییرات اشتها شامل کاهش یا افزایش اشتها، کاهش علایق، خلق افسرده، ناامیدی نسبت به آینده اطرافیان و فعالیت‌ها، کاهش انرژی، کاهش توجه و تمرکز، از دست دادن امید فرد نسبت به همه چیز و طلب مرگ و در نهایت افکار خودکشی، کاهش انرژی بدنی را از‌ جمله علائم افسردگی دانست و گفت: اگر پنج مورد از علائم به مدت حداقل ۲ هفته دیده شود می‌توان گفت فرد مبتلا به اختلال افسردگی انسانی است و مشروط به اینکه فرد یکی از علایم افسرده یا کاهش علایق را حتماً داشته باشد.

این روانپزشک تصریح کرد: اگر فرد مورد نظر دارای همه علائم افسردگی بوده و یا یک یا دو مورد از علائم را به مدت کافی نداشته باشد، در این حالت تشخیص‌های دیگری از جمله اختلال افسردگی مینور (کوتاه) مطرح می‌شود.

وی در ادامه افزود: اغلب اشخاص، بیماری اختلال انطباقی را که ممکن است بر اثر استرس ناشی از فوت نزدیکان و یا از دست دادن شغل یا سایر استرس‌های روزمره، به فرد وارد ‌شود با افسردگی اشتباه  می‌گیرند.

دکتر حقیقی با اشاره به این مطلب که ممکن است برای فرد افسرده تشخیص دیگری مطرح شود، گفت: اشخاصی که به بیماری افسردگی دچار می باشند فقط نیمه خالی لیوان را می‌بیند و نگاه تیره‌ای به خود و جامعه دارند.

کاهش روابط اجتماعی از علایم افسردگی است

این روانپزشک به بیان علائم این بیماری پرداخت، و افزود: کم توجهی به نظافت شخصی، گوشه‌گیری، کاهش روابط اجتماعی و علایق، کاهش روابط جنسی، کاهش انرژی، تمایل نداشتن به کار، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، عصبانیت و کاهش عزت نفس در اشخاص افسرده قابل ملاحظه است.

دکتر حقیقی اظهار داشت: اگر پدر و مادر به بیماری افسردگی مبتلا باشند احتمال ظهور و بروز افسردگی در فرزندشان بالاست و بیشتر از جمعیت عادی است.

ورزش عامل مهم در پیشگیری از افسردگی

وی ورزش کردن را از عوامل مهم در پیشگیری از افسردگی خواند و افزود: امروزه اثبات شده ورزش کردن می‌تواند در پیشگیری از بروز افسردگی کمک کننده باشد در خیلی از مواقع راهکاری برای درمان افسردگی وجود دارد لذا با کاهش استرس احتمال بروز افسردگی در اشخاص کاهش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اذعان داشت: اگر کسی تغییری در خود احساس می‌کند باید برای درمان زودتر اقدام کند چرا که با درمان سریع شدت افسردگی و مدت زمان درمان کمتر می‌شود.

وی روان درمانی و مصرف دارو را از روش های درمان افسردگی قلمداد کرد و افزود: نوع درمان بنا به شدت افسردگی متفاوت است به طوری که در افسردگی شدید روان درمانی به تنهایی موثر نیست و درمان دارویی لازم است و همچنین در مواردی که احتمال رساندن آسیب به خود فرد توسط شخص او وجود دارد باید فرد در بیمارستان بستری شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.