افسردگی، زمینه‌ساز بیماری‌های دیگر

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز : افسردگی سبب می‌شود فرد به سختی به خواب رود و اختلالاتی در میزان و ساعت خواب او به وجود آید که از سوی دیگر این کمبود خواب، خود به به نوعی عامل افزایش افسردگی خواهد شد؛ بنابراین توجه به راه‌های درمان افسردگی و بهبود خواب، سبب آرامش و رهایی از بسیاری از مشکلات آن است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از حمایت ؛ اشخاصی که دچار افسردگی می‌شوند، در بیشتر موارد شور و شوق خود را نسبت به زندگی از دست می‌دهند. طبق مطالعاتی که انجام شده است، علاقه اشخاص افسرده به اطرافیان و اعضای خانواده‌شان کاهش می‌یابد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند اعضای خانواده‌ چنین اشخاصی با مهر و محبت بیشتری با آنان برخورد کنند.

افسردگی سبب افزایش احساس درد در بدن نیز می‌شود؛ بنابراین توجه به درمان آن سبب کاهش دردها خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد اشخاصی که از بیماری‌های آرتریت و میگرن رنج می‌برند و دچار افسردگی نیز می باشند، با درمان آن و کاهش علائم، شکایت کمتری از این دردها دارند و احساس بهبود می‌کنند. اگر شما افسرده میباشید، با درمان افسردگی، ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی را در خود کاهش خواهید داد. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های دانشگاه هاروارد، زنان افسرده دو برابر بیشتر در خطر مرگ‌های ناگهانی ناشی از ایست قلبی قرار دارند.

لازم به گفتن است که افسردگی سبب کاهش کارایی اشخاص در محیط کار نیز می‌شود. این اشخاص از تمرکز کمتری در محیط کار برخوردار می باشند و همین مسئله سبب بالا رفتن میزان اشتباهات آنها می‌شود؛ بنابراین درمان افسردگی سبب می‌شود فرد از کارایی بیشتری در محیط کار بهره‌مند شود.

احساس فراموش‌کاری و کاهش به یادآوردن اطلاعات یکی دیگر از علائمی است که به دنبال افسردگی دیده می‌شود. کارشناسان دریافته‌اند این بیماری ممکن است تغییراتی را در ساختار بخش‌هایی از مغز ایجاد کند و این که حافظه را تحت تأثیر قرار دهد و تصمیم گیری را در فرد با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین توجه به این بیماری ضروری است، زیرا با درمان افسردگی و کاهش دادن علائم آن، مغز قدرت قبل خود را خواهد داشت. این بیماری سبب کاهش روحیه و شادمانی می‌شود که این مسئله خانواده را با یک تنش روبه رو می‌کند و سبب سردی روابط اشخاص خانواده می‌شود؛ بنابراین برای کاهش تنش‌های عصبی باید به درمان افسردگی توجه بیشتری کرد. همچنین افسردگی تحرک را کم و اشتها را بسیار می‌کند به این ترتیب اشخاص افسرده درگیر اضافه وزن نیز می‌شوند.

باید بدانید که کاهش مواد شیمیایی مغز که عامل ایجاد افسردگی است، علاقه به مصرف کربوهیدرات را بسیار می‌کند و چاقی فرد بیمار را همراه می‌آورد. این در حالی است که فرد مبتلا به افسردگی انرژی و توان برای کار کردن ندارد که بی‌علاقگی نیز نه تنها چاقی را تشدید می‌کند، بلکه زندگی فرد افسرده را دچار هرج و مرج خواهد کرد و فرد بسیاری از مهارت‌های خود را نادیده می‌گیرد؛ بنابراین درمان افسردگی می‌تواند انرژی لازم را به زندگی فرد برگرداند تا او از مهارت‌های خود به نحو احسن استفاده کند.

توجه به درمان افسردگی سبب بهبود زندگی اجتماعی فرد خواهد شد و همین مسئله اعتماد به‌ نفس از دست رفته را به آنان باز خواهد گردانید. پس از آن بهبود روابط با دوستان قدیمی ‌و خانواده و آشنایان و … صورت خواهد گرفت و همین کار احساس تنهایی را از فرد افسرده به صورت جدی دور خواهد کرد و فرد افسرده احساس بهبود خواهد داشت.
در پایان باید یادآور شد که بعضی از اشخاص افسرده تصور می‌کنند پس از مدتی بیماری‌شان بهبود خواهد یافت، به همین سبب با صبر کردن و بی‌توجهی به آن، منتظر بهبود می‌مانند، در حالی که درمان افسردگی در اشخاصی با این ذهنیت مدت بیشتری طول خواهد کشید و بیماری در آنان مقاوم‌تر و پایدارتر خواهد بود؛ به همین سبب به این اشخاص پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.