افسردگی را جدی بگیریم

فروردین ۱۴۰۳

افسردگی اختلال در خلق می باشد که قادر است بر افکار، احساسات، رفتار و سلامتی جسمی و روحی فرد تاثیر بگذارد که با درجات متفاوت غمگین، تنهایی، شک در مورد خویشتن و احساس گناه مشخص می گردد.

دکتر عسگریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به این موضوع اظهار داشت: بیشتر مردم به طور معمول در دوره ای از عمر خود احساس افسردگی می کنند اما عده ای این احساس ها را به طور عمیق و مداوم تجربه می کنند و گاهی افسردگی ماه ها یا سال ها ادامه می یابد.

این روانشناس گفت: فردی که افسردگی را تجربه می کند ممکن است نوسانات شدیدی را در خلق خود تجربه کرده و یا حتی آرزوی کناره گیری کامل از فعالیت های معمول روزانه و دنیای خارج را داشته باشد.

عسگریان از جمله نشانه های بارز افسردگی را تغییر در احساسات و ادراکات، احساس ناامیدی و یا بی ارزشی و پوچی، ناتوانی از لذت بردن از هر چیزی، بی خوابی و بیداری زودهنگام و افت اعتماد به نفس برشمرد.

این روانشناس در ادامه به ذکر سبب های پدید آمدن افسردگی پرداخت و گفت: وراثت، محیط ناامن و خطرناک مانند آلودگی هوا، محیط های آشفته، درگذشت همسر یا والدین، مصرف بعضی داروها، شکست ها و ناکامی ها و بالاخره استرس و تفکرات منفی از جمله عوامل بسیار مهم در به وجود آمدن این معضل در اشخاص است.

عسگریان سپس در خصوص درمان افسردگی توضیح داد و گفت: مداوای افسردگی امری تدریجی بوده و با به کار بردن روش هایی مانند شرکت در فعالیت های جسمی، غلبه بر بی حوصلگی، پذیرش  مسئولیت به میزان معقول، مدیریت زمان و همچنین جایگزین نمودن افکار مثبت به جای افکار منفی تا حدود بسیاری بر افسردگی غلبه کرد.

این روانشناس تصریح کرد: هیچ فرد دیگری جز شخص افسرده مسئول شادی روح و روانش نیست و همت و اراده وی نقش بسیار اساسی را در رهایی هر چه سریعتر از حالت افسردگی به وضعیت سلامت و تندرستی ایفا می کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.