افشاگری تازه ویکی‌لیکس علیه آمریکا

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

سایت دویچه وله: پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی‌لیکس مجموع ۱۰۰ سند تازه را منتشر نمود که iبه بی‌قانونی و نقض حقوق بشر در بازداشتگاه گوانتانامو آمریکا می‌پردازد.

به گزارش تفسیری گروه وبگردیممتازنیوز، پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی‌لیکس مجموع ۱۰۰ سند تازه را منتشر نمود که iبه بی‌قانونی و نقض حقوق بشر در بازداشتگاه گوانتانامو آمریکا می‌پردازد. مقامات آمریکا هنوز iبه انتشار یافتن این اسناد تازه واکنشی نشان نداده‌اند.

به گزارش تفسیری دویچه وله(dw)، پنج‌شنبه (۲۵ اکتبر/۴ مهر) پایگاه اینترنتی افشاگر “ویکی‌لیکس” انتشار یافتن اسناد محرمانه‌ای را که می‌گوید مربوط iبه بازداشتگاه‌های نظامی آمریکا است آغاز نمود. ویکی‌لیکس می‌گوید این اسناد محرمانه که مربوط iبه یک سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا است، جزئیاتی از سیاست‌ها برای تاسیس و شرایط این بازداشتگاه‌ها و iبه ویژه بازداشتگاه “گوانتانامو” را افشا می‌کند.

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار “ویکی‌لیکس” در بیانیه‌ای که پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس برای انتشار یافتن این اسناد محرمانه تازه منتشر نمود، مقامات آمریکا را iبه “نقض حقوق بشر” و “زیرپا گذاشتن قانون” در احداث این بازداشتگاه‌ها و تعیین سیاست‌هایش متهم نمود.

در بخشی از این بیانیه آمده است:«این اسناد نشان می‌دهد که چطور در سکوت خبری و تاریکی قانون زیرپا گذاشته می‌شود و اشخاص بدون آن‌که رد و نشانی از آن‌ها باقی بماند یا ادله‌ی کافی علیه آن‌ها وجود داشته باشد، با اطلاع و چراغ سبز وزارت دفاع آمریکا دستگیر می‌شوند.»

در بعضی از این اسناد که مجموع آن‌ها iبه ۱۰۰ سند محرمانه می‌رسد، شیوه‌های بازجویی از متهمان و شکنجه‌ی فیزیکی آن‌ها نیز شرح داده شده است.

ویکی‌لیکس می‌گوید در حالی که در قوانین شکنجه و خشونت فیزیکی iبه صراحت منع شده است، در یکی از اسناد وزارت دفاع آمریکا با اجازه‌ی رسمی “ترساندن متهم در طول بازجویی” و “از بین بردن صدای ضبط شده بازجویی‌ها” عملا راه را برای شکنجه و خشونت و از بین بردن شواهد آن برای پیگیری‌های بعدی باز نموده است.

ویکی‌لیکس همچنین اعلام نمود که اسنادی را که شاهدی بر “سیاست‌های عدم قبول مسئولیت” در وزارت دقاع آمریکا است، iبه سریعی منتشر خواهد نمود.

مجموعه‌ی بی‌قانونی‌ها در ماه‌های بعد از ۱۱ سپتامبر

ویکی‌لیکس همچنین اعلام نموده که اسناد تازه ‌نشان می‌دهند که چطور در اولین ماه‌های بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، قوانین ضربتی که موارد “استثنا” برای تخطی موقتی از قانون را وضع نمود، در هیاهوهای خبری بی اعتراض باقی ماند.

در بیانیه‌ی ویکی‌لیکس آمده است:«این اسناد iبه خوبی نشان می‌دهد که در اولین روزهای مبارزه علیه دشمن نامعلوم، iبه شکل موقت اجازه‌ی تخطی از قوانین وضع و این در همه‌ی دهه‌ی قبل iبه رویه‌ی رایج آمریکا تبدیل شده است.»
آسانژ هنوز iبه عنوان پناهجو در سفارت اکوادور در لندن iبه سر می‌برد آسانژ هنوز iبه عنوان پناهجو در سفارت اکوادور در لندن iبه سر می‌برد

ویکی‌لیکس می‌گوید مجموعه‌ی این اسناد حاکی از آن است که چطور بعد از بازداشت متهم، نیروهای امنیتی آمریکا متهم را iبه سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی دیگر کشور منتقل و نام وی را از سیستم مرکزی بازداشتی‌ها حذف نمودند. این پایگاه اینترنتی افشاگر اضافه می‌کند:«این زندانیان حتی شماره‌ی ثبت iبه عنوان زندانی نداشته و پیگیری این‌که کجا و در چه وضعیت و شرایطی iبه سر می‌برند، عملا تا مدت‌ها مقدور نبوده است.»

یک سخنگوی ایالات متحده‌ی آمریکا در سفارت این کشور در لندن گفت که آن‌ها فعلا درباره‌ی محتوای این اسناد نظری نخواهند داد.

ناوی پیلای، مسئول دفاع از حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژانویه‌ی سال جاری بار دیگر تاکید نمود که ایالات متحده‌ی آمریکا همچنان iبه نقض حقوق بشر در بازداشتگاه گوانتانامو ادامه می‌دهد. پیلای تاکید نمود که آمریکا همچنان بی شواهد کافی iبه بازداشت اشخاص می‌پردازد و وضعیت زندانیان گوانتانامو را “نگران‌کننده” توصیف نمود.

از ۷۷۹ زندانی گوانتانامو، هنوز ۱۶۷ نفر آن‌ها در این بازداشتگاه نظامی آمریکا که iبه دستور جورج بوش، رئیس جمهور پیشین آمیریکا احداث شد، iبه سر می‌برند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.