افشاگر سایبری قهرمان ملی آمریکا شد

۲۱خردادماه،

اگر چه دولت آمریکا افشاگر اسناد جاسوسی سایبری خود از مردم را خائن می داند، اما بسیاری از مردم و صاحب نظران و متخصصان این اقدام وی را ستوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از کامپیوترورلد، ادوارد اسنودن Edward Snowden اسنادی را در اختیار روزنامه گاردین و واشنگتن پست گذاشته که نشان می‌دهد، دولت آمریکا از شش سال قبل به سرورهای ۹ شرکت اینترنتی بزرگ آمریکا با میلیاردها کاربر دسترسی مستقیم داشته و از آنها جاسوسی می‌کرده است.
اعلام این خبر طوفانی را در سراسر جهان به راه انداخته و سبب خشم مقامات آمریکا و همین طور دولت بریتانیا شده که به عنوان هم‌دست کاخ سفید به جاسوسی از مردم متهم شده‌اند.
ادوارد اسنودن معتقد است، با این کار جلوی سو‌ء استفاده از مردم را گرفته و امیدوار است، بتواند اجرای این طرح موسوم به پریسم را از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا و همین طور اف بی آی متوقف کند.
اوباما و اعضای کنگره اجرای این طرح را برای مقابله با به اصطلاح تروریسم ضروری دانسته‌اند، اما مردم و گروه های مدنی به شدت از آنها انتقاد کرده و اظهار داشته‌اند که دولت به حریم شخصی مردم تجاوز کرده و بیشتر از حد اختیاراتش عمل کرده است.
اسنودن که بابت کار برای آژانس امنیت ملی آمریکا سالی ۲۰۰ هزار دلار درآمد داشت حال در انتظار دستگیری است. البته وی هم اکنون در هنگ کنگ به سر می برد.
از جمله کسانی که زبان به تحسین اسنودن گشوده اند می توان به جولیان آسانژ مدیر پایگاه اینترنتی ویکی لیکس و همین طور مایکل مور سازنده فیلم های مستند اشاره کرد. آنها معتقدند که وی یک قهرمان واقعی است.
دانیل السبرگ نیز که چهل سال قبل اسناد مهمی را در مورد تخلفات پنتاگون در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار داده بود، این اتفاق را مهم ترین مورد نشت اطلاعات در کل تاریخ آمریکا توصیف کرده است. وی که در مطلبی که در روزنامه گاردین انتشار یافته اسنودن را وطن پرستی واقعی دانسته که توانسته فرصتی برای جلوگیری از موفقیت کودتای دولت آمریکا بر ضد قانون اساسی این کشور ایجاد کند.
ران پل نماینده سابق کنگره آمریکا هم اقدام اسنودن را خدمتی بزرگ دانسته که سبب افشای برنامه های کنترلی دولت ایالات متحده شده است.
در عین حال هواداران اسنودن هم درخواستی آنلاین تهیه کرده و خواستار عذرخواهی کاخ سفید از این اقدام خود شده اند. تنها در عرض چند ساعت پس از انتشار یافتن این درخواست ۲۶ هزار نفر آن را امضا کرده اند و قرار است، بعد از رسیدن تعداد امضاها به صدهزار درخواست یاد شده تحویل کاخ سفید شود.
در مقابل بعضی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار استرداد اسنودن به آمریکا برای بررسی تخلفات و محاکمه وی شده اند. بعضی از آنها در مورد اعطای پناهندگی سیاسی به وی از سوی دیگر کشورها نیز اخطار داده اند.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.