افشای اسرار نظامی آمریکا و روزی که آسان نبود

انتشار این کتاب به بسیاری از سوالات موجود در اطلاعات طبقه بندی شده ارتش آمریکا پاسخ داده شده است. مقامات نظامی آمریکا می گویند که باور نمی کنند وزارت دفاع اجازه انتشار این کتاب را صادر کرده باشد چراکه بسیاری از اسرار نظامی آمریکا در آن افشا شده است. وزارت دفاع اعلام کرده است که قبل از انتشار کتاب تمام کلمات آن از نظر اطلاعات طبقه بندی شده ارتش آمریکا بازخوانی و بررسی شده است. این کتاب با عنوان «روزی که آسان نبود» یا «روز سخت» قرار است ۱۱ سپتامبر سال جاری در سالگرد فرو ریختن برج های تجارت جهانی وارد بازار کتاب آمریکا شود.

گفته می شود انتشار این کتاب دوباره می تواند موجب داغ شدن این بحث در جوامع عمومی آمریکا شود که آیا نظامیان چه بازنشسته چه فعال در جنگهای سیاسی دخالت داشته اند یا اینکه همه تصمیمات را کاخ سفید گرفته است.

جرج لیتل، مدیر روابط عمومی پنتاگون می گوید من کتاب را نخوانده ام و فکر هم نمی کنم کسی در وزارت دفاع این کتاب را خوانده و بررسی کرده باشد. مقامات کاخ سفید و سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا سیا نیز از محتویات این کتاب اظهار بی اطلاعی کرده اند. به گفته کسانی که در تالیف این کتاب نقش داشته اند این کتاب بخشی از اعتراض گروههای نظامی به باراک اوباما در افشا کردن جرئیات عملیات های نظامی ارتش است. آنها اوباما را به این مسئله متهم می کنند که برای عملیات کشتن بن لادن بیش از حد معمول هزینه کرده است که به نوعی تبلیغات خودش محسوب می شود.

نویسنده کتاب در حال حاضر ارتش را ترک کرده است و با اسم مستعار «مارک اوون» این کتاب را نوشته است. انتشارات داتن بخشی از گروه انتشاراتی پنگوئن می گوید اوون در این کتاب سعی کرده است تنها درباره یکی از عملیات های پرهزینه آمریکا در تاریخ ارتش این کشور مطلب بنویسد. او بیشتر از بازی های سیاسی خواسته به قربانیان این عملیات و دیگر عملیات های نظامی آمریکا بپردازد که هیچ یادی از آنها نمی شود.

در حالی که هنوز کتاب وارد بازار نشده است جیمز گرگوری، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تهدید کرده است که اگر در این کتاب اسناد و اطلاعات محرمانه فاش شده باشد از طریق وزارت دادگستری با کتاب برخورد خواهد کرد. وی گفت با توجه به قوانین پنتاگون پرسنل بازنشسته ارتش، کارمندان و سربازان سابق نیروهای ذخیره تنها می توانند اطلاعاتی را منتشر کنند که به امنیت ملی آمریکا آسیبی نرساند و در صورت نقض قوانین توسط کتاب نویسنده تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

در سال ۲۰۱۰ خاطرات یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا با واکنش شدید و پرداخت جریمه ۴۷ هزار دلاری ناشر و نویسنده «آنتونی شفر» روبرو شد که دولت آمریکا ۹۵۰۰ نسخه از آن کتاب که «قلب سیاه عملیات» نام داشت را نابود کرد. انتشارات داتن تیراژ اول کتاب را ۳۰۰هزار نسخه اعلام کرده است.

آسوشیتدپرس/ ۲۷آگوست/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.