افشای اشتباهات آمریکا در پروژه‌های عراق

۱۶م اسفند ،

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا پیش از ترک این سمت اعلام کرد که ناتوانی دولت واشنگتن در تکمیل توافقات در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از سال ۲۰۱۱ میلادی، آمریکا را در زمینه تاثیر و نفوذ سیاسی در عراق ناکام گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا گفت، زمانی که واشنگتن نیروهایی در عراق داشت، فرمانده و سفیر آمریکا در بغداد یک نیروی قوی ایجاد کردند که می‌توانست نوری المالکی، نخست وزیر عراق را از اتخاذ تصمیم‌های نامناسب بر حذر دارد و سبب پیشرفت کشور شود اما خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق در دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی توانایی واشنگتن را در شکل‌گیری چنین روندی کاهش داد.

نظرات پانه‌تا در گزارشی که توسط استوارت بوون، سربازرس ویژه برای بازسازی عراق نوشته شده، آمده است.

در این سمت که هشت سال قبل توسط کنگره آمریکا ایجاد شده یک ارزیابی ۱۷۱ صفحه‌ای با عنوان “درس گرفتن از عراق” نیز تهیه شده که نهایی‌ترین و اصلی‌ترین گزارش درخصوص این کشور محسوب می‌شود. اکثر این مطالعات که امروز (چهارشنبه) انتشار یافته، نشان دهنده این است که بیش از ۶۰ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا در پروژه‌های عراق مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین خلاصه‌ای از مصاحبه‌های صورت گرفته از مقام‌های آمریکایی و عراقی در خصوص اشتباهات قابل توجه آمریکا در عراق نیز در این گزارش آمده است.

مقام‌های آمریکایی و عراقی اعلام کردند که واشنگتن در عراق پروژه‌های بسیاری انجام داده اما به صورت کافی با مقام‌های عراقی دربارهٔ این پروژه‌ها، نیازها و چگونگی انجام آنها مشورت نکرده است. بنابراین عراقی‌ها پس از خروج نظامیان آمریکایی هیچگاه قادر نیستند به این پروژه‌ها ادامه دهند.

ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز به سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی عراق گفت که ایالات متحده لقمه بزرگتر از دهانش برداشته است.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نیز گفت، مشکل اصلی ناکامی آمریکا در دستیابی به حمایت قطعی عراقی‌ها برای پروژه‌های بزرگ بوده است.

جیمز جفری، یکی دیگر از سفرای آمریکا در عراق بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز اعلام کرد که اقدامات بازسازی این کشور با به کارگیری ده‌ها هزار شهروند عراقی در پروژه‌های مختلف و بهبود اوضاع سلامت و بهداشت بهتر شده است.

وی همچنین به بهبود استخراج نفت، تولید برق و ایجاد یک ارتش تازه در عراق اشاره کرد و افزود: این مبالغ بسیار بسیار پول نتایج بسیار کمی به همراه داشته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.