افشای ایستگاه مخفی انگلیس برای کنترل اینترنت در خاورمیانه از طریق فیبرنوری

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

ادوارد اسنودن اسناد تازهی را در مورد بخشی از پروژه یک میلیارد پوندی جمع آوری اطلاعات از طریق اینترنت در خاورمیانه توسط سازمان‌های جاسوسی انگلیس افشا کرده است.
 
 
به گزارش فارس به نقل از ایندیپندنت، بر طبق این اسناد انگلیس یک ایستگاه مخفی کنترل اینترنت را در خاورمیانه اداره می کند و از طریق آن دست به جاسوسی و استراق سمع از ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی، ترافیک وب و … به نفع سازمان‌های جاسوسی غربی می زند.
 
این ایستگاه جاسوسی می‌تواند حجم بسیاری از اطلاعات را از کابل‌های فیبرنوری زیردریایی که ترافیک اینترنت را بین کشورهای خاورمیانه جابجا می کنند، استخراج کند. اطلاعات دریافتی از این طریق برای مصارف اطلاعاتی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و در نهایت در اختیار سازمان جاسوسی GCHQ در Cheltenham قرار می گیرند.
 
انگلیس این اطلاعات را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا نیز قرار می دهد تا جاسوسان ایالات متحده نیز از آنها استفاده کنند. غرب مدعی است این ایستگاه جاسوسی در نبرد این کشورها با به اصطلاح تروریسم نقش مهمی ایفا کرده و اخطارهای اولیه مهم در مورد حملات تروریستی در سراسر جهان از این طریق قابل دریافت است.
 
روزنامه ایندیپندنت در افشاگری خود اشاره‌ای به محل دقیق این ایستگاه در خاورمیانه نکرده تا از درگیری حقوقی با دولت انگلیس و همین طور سازمان جاسوسی GCHQ اجتناب کرده باشد. حساسیت بالای مقامات این کشور در مورد افشاگری های قبلی گاردین تا بدان حد بوده که هفته قبل تعدادی از ماموران GCHQ با مراجعه به روزنامه گاردین تعدادی از هارددیسک‌های حاوی اسناد محرمانه افشا شده توسط ادوارد اسنودن را خرد کردند.
 
اسناد مربوط به این طرح بخشی از ۵۰ هزار سند مربوط به GCHQ است که توسط اسنودن در سال ۲۰۱۲ دانلود و برای افشاگری‌های بعدی نگهداری شده است. بسیاری از این اسناد در یک پایگاه اینترنتی داخلی حاوی اطلاعات فوق محرمانه به نام GC-Wiki نگهداری می‌شوند که از نظر ساختار و عملکرد شباهت بسیاری با پایگاه اینترنتی ویکی پدیا دارد، اما عموم به آن دسترسی ندارند.
 
دولت انگلیس برای متوقف کردن افشاگری های اسنودن در رسانه‌ای این کشور فشارهای فوق العاده ای را به آنها تحمیل کرده و از جمله از آنها خواسته تا اسنادی که به امنیت ملی ضربه می‌زند را فاش نکنند، در مورد نحوه همکاری مخفیانه شرکت‌های مخابراتی انگلیس مانند بی تی و وودافون با GCHQ چیزی ننویسند و چگونگی جاسوسی از کاربران اینترنت را افشا نکنند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.