افشای سوء استفاده های مالی خانواده محمود عباس

پایگاه خبری مرکز اطلاع رسانی فلسطین در گزارشی اعلام کرد: رویکرد سیاسی محمود عباس باعث نشد که وی و دو پسرش به نام های یاسر و طارق زیر ذره بین مطبوعات آمریکایی قرار نگیرند و در این باره اخیرا مجله ‘فارین پالسی’ تصمیم به بررسی منابع ثروت بادآورده عباس و فرزندان وی گرفته است.

فارین پالیسی که گزارش خود را بر اساس آمار و داده های خبرگزاری رویترز تهیه کرده است، ثروت هنگفت فرزندان عباس به نام های یاسر و طارق در مقایسه با شهروندان عادی فلسطینی را مورد سووال قرار داده است.

این مجله خاطر نشان کرده است که اخیرا جزئیات جدیدی درباره ثروت خانواده عباس به عنوان شریک اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه منتشر شده است و همین ثروت جار و جنجال زیادی را در جریان تحقیق و بازجویی از ‘محمد رشید’ مشاور اقتصادی ‘یاسر عرفات’ رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین و اتهامات فساد مقامات بلند پایه به پا کرد.

به گفته محمد رشید، عباس از زمان مذاکرات صلح در روزهای پایانی عمر دولت ‘بیل کلینتون’ رییس جمهوری اسبق آمریکا از وی کینه به دل گرفته است؛ چرا که رشید طرفدار مذاکره با رژیم صهیونیستی به منظور دستیابی به راه حل بود، اما عباس دیپلماسی را ‘دامی برای فلسطینیان’ می دانست.

فارین پالسی در ادامه اعلام کرد که تحت پیگرد قرار گرفتن رشید، نظرها را به سمت ثروت عباس و خانواده وی که از سال ۲۰۰۹ به مساله جنجال برانگیز در جامعه فلسطین تبدیل شده بود، جلب کرد و خبرگزاری رویترز مقالات متعددی درباره دست داشتن دو پسر عباس در قراردادهای بزرگ تجاری؛ از جمله قراردادهایی که مالیات دهندگان آمریکایی نیز به نوعی از آنها حمایت می کنند، منتشر کرد.

یاسر عباس صاحب شرکت ‘فالکن توباکو’ است که حق انحصاری توزیع سیگارهای آمریکایی در کرانه باختری فلسطین را در اختیار دارد و ریاست شرکت مهندسی ‘فالکن قابضه’ نیز که در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و در باریکه غزه، اردن، قطر، امارات و کرانه باختری هم نمایندگی دارد، در اختیار وی است.

این مجله آمریکایی در ادامه خاطر نشان می کند که موفقیت های این بخش مدیون کمک های آمریکاست؛ به ویژه اینکه این شرکت در سال ۲۰۰۵ مبلغ یک میلیون و ۸۹۰ هزار دلار کمک از آژانس آمریکایی توسعه برای احداث شبکه فاضلاب در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری دریافت کرد.

یک مجله آمریکایی نیز در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که شرکت های یاسر عباس سالانه ۳۵ میلیون دلار درآمد دارد.

یاسر همچنین رییس هیات مدیره شرکت ‘ورست آپشن کانستراکشن منیجمنت’ نیز به شمار می رود که در زمینه اجرای طرح هایی چون احداث راه ها و مدارس از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین فعالیت می کند و از کمک های دولت آمریکا نیز برخوردار است.

مجله آمریکایی فارین پالیسی با اشاره به اینکه یاسر عباس حق فعالیت در سراسر اراضی تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین را دارد، این سووال را مطرح می کند که «آیا نسبت خانوادگی وی مهمترین برگه اعتبارنامه وی است؟ به ویژه که جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا نیز تاکید کرده است که یاسر در سفرهای رسمی پدرش عباس را همراهی می کرده است.»

اما طارق پسر دیگر محمود عباس هم صاحب شرکت ‘اسکای ادورتایزینگ’ است که در سال ۲۰۱۰ میلادی فروش آن از مرز پنج میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هم فراتر رفت. این شرکت نیز با دولت آمریکا همکاری دارد و بر اساس آمار خبرگزاری رویترز، در سال ۲۰۰۹ یک میلیون دلار از کاخ سفید کمک دریافت کرد و البته در مقابل ماموریت تبلیغ به نفع واشنگتن و جلب حمایت افکار عمومی فلسطین از دولت آمریکا را بر عهده داشت.

فارین پالسی با طرح سووالی از سرنوشت این دو برادر اعلام می کند که آنها پس از آغاز بهار عربی در اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی از دید انظار عمومی کرانه باختری مخفی گشته اند.

بر اساس مقاله محمد رشید، دارایی های خانواده عباس در باریکه غزه، اردن، قطر، رام الله، تونس و امارات به ۲۰ میلیون دلار می رسد و با توجه به اینکه محاکمه مقامات و مسوولان عربی از سوی افکار عمومی جهان عرب ادامه دارد، محاکمه رشید، اسرار خانواده عباس را فاش کرده و جنجال زیادی به پا خواهد کرد.

مترجمام**۱۵۰۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۹۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.