اقتصاد ایران در بهار امسال با دلار ۳۵۰۰تومانی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:بانک مرکزی با انتشار یافتن آمارهای جداگانه تصویری شفاف‌تر از اقتصاد ایران در بهار امسال را ارائه کرد و خبر داد که در این مدت ایران ۱۶.۵میلیارد دلار نفت فروخته و هر دلار هم به‌طور میانگین حدود ۳۵۰۰تومان در بازار آزاد خرید و فروش شده است.

این در حالی است که نرخ دلار آزاد از شهریورماه امسال تا‌کنون حول‌و‌حوش ۳۰۰۰تومان نوسان داشته است.به گزارش همشهری، میزان صادرات نفتی کشور تا ۳‌ماهه ابتدایی سال‌جاری با کاهش ۱۶٫۸درصدی معادل ۱۶میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار اعلام شده؛ هرچند صادرات غیرنفتی کشور ۱۴٫۷درصد بیشتر شده و به حدود ۷میلیارد دلار رسیده است.

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده که حجم نقدینگی هم در بهار امسال با ۲۵٫۵درصد افزایش به حدود ۴۷۳هزار میلیارد تومان رسیده درحالی‌که پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی حجم نقدینگی در شهریورماه را حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. همچنین در ۳ماه امسال نرخ دلار در بازار بین بانکی ۱۲۲۶تومان بود اما در فروردین میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۳۵۰۳تومان، در اردیبهشت ۳۵۴۶تومان و خردادماه ۳۵۷۹تومان بوده است.

گزارش دیگر بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا پایان خردادماه سال‌جاری در مجموع ۴۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که این رقم نسبت به اسفند ۹۱معادل ۲٫۱درصد رشد را نشان می‌دهد. طبق گزارش رسمی بانک مرکزی بدهی دولت به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی تا پایان خردادماه سال‌جاری به بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی بیش از ۳۵درصد افزایش. از این میزان ۶۱۶هزار و ۸۵۲میلیارد ریال بدهی دولت و ۲۵هزار و ۹۶۶میلیارد ریال بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که نشان می‌دهد بدهی دولت نسبت به خرداد سال قبل۳۶٫۹درصد و بدهی شرکت‌های دولتی ۵٫۴درصد افزایش یافته است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.