اقتصاد ایران در حال پیشرفت است/ مذاکرات را مفید می‌دانم

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

 به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در همایش بزم اندیشه که با عنوان «اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، اظهار داشت: ما میراث یک اقتصاد استعماری را بر دوش می‌کشیم، در سیاست تحولات بزرگی را ایجاد کردیم اما قادر نبودیم نظام اقتصادی را تغییر دهیم.

وی افزود: برای مقابله با مفاسد اقتصادی باید کارهای ریشه‌داری انجام و شیوه‌های جدیدی برای مبارزه طراحی شود که در این راستا می توان با طراحی سامانه الکترونیکی بازار پول ۵۰ درصد از مفاسد اقتصادی را کاهش داد.

رضایی با تاکید بر اینکه انقلاب اقتصادی هرگز بدون مدیریت جهادی امکان پذیر نیست، افزود: برای تحول در عرصه اقتصاد نیازمند این هستیم که مسیر انقلاب به سرعت طی شود و به مقوله اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ارائه شده به دقت توجه کنیم.

وی افزود: بیش از ۱۰ – ۱۵ سال است که مقام معظم رهبری همت بلندی را برای این تحول شروع کردند و اولین گام آن، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است. همچنین اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی نیز بندهای دوم و سوم آن هستند. در چشم‌انداز ۱۴۰۴، اهداف تبیین شده و قله‌هایی که باید فتح شود در نظر گرفته می‌شوند. اصل ۴۴، محدوده‌ها را مشخص می‌کند و اقتصاد مقاومتی راهی است که ما را به قله می‌رساند.

رضایی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران طوری طراحی شده است که یک گداخانه بزرگ که یک چشمش به دولت باشد و چشم دیگرش به آمریکایی‌ها، در ایران بوجود می‌آورد. اقتصاد ما به جای اینکه هشت ستون داشته باشد، یک ستون دارد و آن نفت است. نفت از اهرم‌های وابستگی اقتصاد ایران به دولت و آمریکایی‌هاست.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب از ۳ سال پیش مطرح شد امروز به عنوان یک سند ملی به قوای سه‌گانه کشور ابلاغ شده و می تواند در صورت تحقق به بهبود وضعیت کشور کمک کند.

رضایی یادآور شد: اقتصاد یکی از مسائلی است که برای همه افراد جامعه قابل درک و لمس است بنابراین از بُعد اجتماعی نیز مسئله اقتصاد بسیار مهم است

وی مردمی کردن انقلاب را از اصول موفقیت امام خمینی (ره) دانست و یادآور شد: در سال اول آغاز جنگ تحمیلی نیز تنها دولت می‌جنگید ولی در هفت سال بعد، جنگ مردمی شد و پیروزی‌های شگفت‌انگیزی بوجود آورد و بدین ترتیب است که می‌بینیم یک جوان ۱۸ ساله تبدیل به ژنرالی بزرگ می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کسانی که با همه وجود از ولایت و جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند، اگر فعالیت‌ها را در محدوده گام اول متوقف کنند، ناخودآگاه در توقف انقلاب کمک کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در مقوله اقتصاد مقاومتی باید تمام توانمندی‌های کشور بسیج شود و اگر بنا به تحول اقتصادی است باید در یک چارچوب مشخص از تمام توانایی‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی، گفت: در اقتصاد ریاضتی مردم باید هزینه های خود را کاهش دهند و در اقتصاد مقاومتی ما به دنبال این هستیم که در مقابل تحریم ها مقابله کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان نزدیکی برنامه‌های اقتصادی دولت به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: فعلاً باید دعا کنیم که دولت در بحث یارانه‌ها موفق شود. مقام معظم رهبری به ما مسئولیت نظارت را داده‌اند و تا پایان سال گزارش سال ۹۳ را به ایشان و در صورت نیاز به افکار عمومی تقدیم خواهیم کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره برنامه دولت برای هدفمندسازی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر به فکر دولت این مساله رسیده است که کسانی که داوطلب هستند انصراف دهند و حدود سه – چهار هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می‌شود.

رضایی افزود: به نظر من یارانه باید در تولید و اشتغال برود و بعد به مردم بدهند. زمانی مردم پول به دست مردم می‌رسد که قبل از آن جوان بیکارشان سر کار رفته باشد. باید با یک تیر دو نشان بزنیم. ما فناوری هسته‌ای را بدست آورده‌ایم اما فناوری صنایع تبدیل کشاورزی را رها کرده‌ایم.

وی در ادامه، دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را این‌گونه ارزیابی کرد: به هر حال آن دوران گذشته و اکنون ما نیاز به فرصت‌های بهتری داریم. این دوران فرصت تاریخی بود که ما ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد خوبی داشتیم و مقام معظم رهبری با تمام توان آمده بودند که نیروهای انقلابی در این دوره احیا شوند. سر فرصت باید منصفانه بررسی کنیم که چقدر از این موقعیت توانستیم استفاده کنیم تا برای آینده درس‌هایی بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه توافقات ژنو و دستاوردهای این توافق اظهار کرد: بنده مذاکرات را مفید می دانم و معتقدم حداقل دستاورد مذاکرات این است که وحدت و اتحادی در جامعه ایجاد شد و از سویی عده ای دریافتند که مذاکرات کمکی به رونق اقتصاد و بهبود شرایط ایران نکرد

رضایی یکی دیگر از دستاوردهای این مذاکرات را وحدت ۲ گروه دانست و اظهار کرد: برخی دریافتند که با شکست در مذاکرات جمهوری اسلامی می تواند به سر جای خود باز گردد اما آمریکا دیگر نمی‌تواند به جای خود باز گردد و از سویی دیگر می توان مهمترین دستاورد این مذاکرات را بهم خوردن آرایش غرب دانست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: از طرفی هم نباید بیش از حد روی مذاکرات حساب باز کنیم. در نهایت قرار است به چهار سال پیش برگردیم و تمام تحریم‌ها برداشته شود، اما آیا آن موقع ما بیکاری نداشتیم و مشکلی وجود نداشت؟

وی در ادامه، آینده اقتصاد کشورمان را این‌گونه ارزیابی کرد: اقتصاد ما در حال پیشرفت است و سال‌های آینده بهتر خواهد بود. تورم ۵۰ سال است که وارد اقتصاد ایران شده و بالای ۱۰ درصد حرکت می‌کند. تورم ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. البته مهار تورم هم اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.