اقتصاد دولتی مانع ظهور نویسنده های مستقل می شود

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

فرهاد جعفری، نویسنده کتاب “کافه پیانو” در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ با انتقاد از روند برگزاری جشنواره ها و جوایز ادبی، گفت: جشنواره های ادبی برای نویسندگان جوان به دلیل بسته بودن فضا سم می باشند. همچنین سیاست های خاص آنها سبب می‌شود که هر جشنواره ای نویسندگان مورد نظر خود را تربیت کند.
وی با اشاره به سیاسی بودن سیستم سازو کار جشنواره ها، عنوان کرد: هم اکنون جشنواره های ادبی در بخش دولتی و خصوصی کارکرد یکسانی دارند و هیچ کدام از استانداردهای انتخاب کتاب را رعایت نمی کنند.
نویسنده کتاب “کافه پیانو” با قابل قبول ندانستن سطح کیفی کتاب های تقدیر شده جشنواره ادبی، بیان کرد: آنچنان که گفته شد این کتاب ها براساس فضای جشنواره ها انتخاب می شوند و من تا به حال هیچ کتابی را براساس جایزه ای که برنده شده است، نخریده ام.
این روزنامه نگار، همچنین با تاکید بر مضر بودن کارگاه ادبی و کارگاه‌های آموزیشی نویسندگی، اظهار داشت: در کارگاههای ادبی اصولی تدریس می شود که نویسندگان جوان رادر غالب های تکراری محصور می کند.
وی ادامه  داد: آنچه را که این کارگاه ها بیان می کند پیشا گفته شده است و هنری که آموزش می دهند، نویسندگان پیشی ‌آن را خلق کرده اند. بنابراین علاقمندان به نویسندگی در این کارگاه ها حرف جدیدی یاد نمی‌گیرند.
جعفری با اشاره به نویسندگانی همچون تولستوی، همینگوی و ویرجینیاولف تاکید کرد: این اسامی بهترین معملمان نویسندگی و این رمان ها بهترین کارگاه های ادبی می باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقتصاد دولتی به عنوان دلیلی برای وضعیت وخیم چاپ و نشر کتاب های داستانی؛ گفت: اقتصاد دولتی مانع از این می شود که نویسنده های مستقل اجازه ظهور و بروز پیدا کنند. همچنین تا وقتیکه هزینه ها ارزش واقعی خود را پیدا نکنند، نویسندگان از نوشتن دلسرد می شوند و با نوشتن کتاب اول انگیزه های خود را از دست میدهند.
این نویسنده با اشاره به تاثیر ناشران حرفه ای در افزایش فروش کتاب؛ بیان کرد: ناشران ما بیشتر چاپچی می باشند برای همین انتشار یافتن کتاب برایشان چندان  اهمیتی ندارد و برای آن تبلیغات نمی کنند.
وی ادامه داد: صنعت نشر وقتی در دست روشنفکران چپ بوده است و آنها به کتاب به عنوان یک کالای مقدس فرهنگی نگاه می کنند که مردم باید به طرفش بیایند و به اصطلاح آن را روی چشمان خود قرار دهند. این نگاه تاریخی بر روی ناشران ما سایه افکنده است.
جعفری خاطر نشان کرد:ناشران به کتاب به مثابه یک کالا برای فروش نگاه نمی‌کنند در صورتی که ناشران حرفه ای و موفق در دنیا برای فروش کتاب خود ایده دارند و از ساز و کارهای مختلفی استفاده می کنند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.