اقدامات تبلیغاتی پیش تایید صلاحیت‌ها خلاف قانون است/برای بررسی صلاحیت‌ها نیازمند زمان بیشتری هستیم

۲۵اردیبهشت،

“عباسعلی کدخدایی” در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به کثرت ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری بررسی‌های لازم برای تایید و رد صلاحیت‌ کاندیداها در شورای نگهبان انجام شده، اما برای بررسی دقیق‌تر صلاحیت‌ها نیازمند زمان بیشتری هستیم.

وی در ادامه افزود: شورای نگهبان تا پایان اردیبهشت ماه و طی ۱۰ روز آینده نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای احتمالی را اعلام خواهد کرد و مراتب را در روزهای آینده به وزارت کشور ارائه می‌دهد.

کدخدایی با بیان اینکه این شورا اقدامات کارشناسی را در چند روز قبل انجام داده تصریح کرد: جلسه عمومی شورای نگهبان که امروز برگزار شده یک جلسه عمومی بود که در آن به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافتیم.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه قرار داریم، افزود: بخشی از وقت امروز شورای نگهبان به بررسی شکایات حاصله در رابطه با داوطلبین مجلس و گزارشی از برگزاری آزمون داوطلبین مجلس خبرگان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در مجلس خبرگان داوطلبینی ثبت نام کرده بودند که لازم است ضمن آزمون کتبی، آزمون علمی از آنها اخذ شود که هم‌اکنون در حال برگزاری آزمون شفاهی از آنها هستیم و نتایج آن را تا اواسط هفته آینده اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی ثبت نام و انصراف کاندیداهای ریاست جمهوری را از جمله حقوق شهروندی آنان دانست و اظهار داشت: همانگونه که ثبت نام یکی از حقوق شهروندان به شمار می‌رود، انصراف نیز از دیگر حقوق آنان تلقی می‌شود و شورای نگهبان هیچ‌گاه در ارتباط با انصراف این اشخاص دخالت نخواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: داوطلبینی که ثبت‌نام کرده‌اند و به هر دلیل مایل به ادامه نیستند باید هرچه زودتر انصراف خود را به صورت مکتوب و رسمی به وزارت کشور اعلام کنند و چنانچه این انصراف از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان اعلام شود، در ادامه بررسی صلاحیت کاندیداها نیز این اشخاص لحاظ نخواهند شد.

کدخدایی با اشاره به اقدامات تبلیغاتی از سوی برخی از کاندیداها ادامه داد: آنچه که مسلم است تبلیغات باید پس از اعلام قطعی اسامی انجام گیرد و پیش از این زمان هرگونه اقدام تبلیغاتی از سوی کاندیداها به هر شکلی طبق قانون ممنوع است.

وی تاکید کرد: حتی اگر پیش از اعلام اسامی کاندیداها، داوطلبین به اقداماتی دست زنند که صراحتا در حکم تبلیغات به شمار نرود اما ماهیت تبلیغاتی داشته باشد برخلاف قانون عمل کرده‌اند.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان چند تذکر کتبی را به اشخاصی که در شهرستان‌های مختلف به کارهای تبلیغاتی دست زده‌اند اقدام کرده است، اظهار داشت: پیش از این نیز شورای نگهبان به صورت کتبی برای مقامات استانی و دادگستری گزارش‌هایی ارسال کرده بود و در صورتی که ما تشخیص دهیم این تبلیغات خلاف قانون است تذکر خواهیم داد.

وی با بیان اینکه چنانچه تبلیغات خلاف قانون صورت گیرد در بررسی صلاحیت کاندیداها لحاظ خواهد شد افزود: هرگونه تبلیغاتی که در فضای مجازی، پیامک و رو‌ های دیگر صورت بگیرد و در حدی باشد که در سرنوشت انتخابات تاثیر بگذارد قطعا شورای نگهبان آن را مدنظر قرار خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در قانون ریاست جمهوری طبق ماده ۵۸ این اجازه به شورای نگهبان داده شده که اگر به هر دلیلی پس از تایید صلاحیت کاندیداها تا زمان برگزاری انتخابات مدارک و اسنادی به دست این شورا برسد که حکایت از عدم صلاحیت فردی کاندیدایی باشد که پیش از این تایید صلاحیت شده شورای نگهبان می‌تواند مجددا صلاحیت آن فرد را مورد بررسی قرار داده و نتیجه نهایی را اعلام کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.