اقدامات نقشه علمی در حمایت از تولید ملی/ آخرین وضعیت سند هوافضا

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منصور کبگانیان در نوزدهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و تشریح مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه موضوع نامگذاری سال و کارهایی که در “زمینه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” با نقشه جامع علمی کشور ارتباط دارد، در دستور کار قرار گرفت.

رشد و شکوفایی تولید ملی در گرو ارتباط درست صنعت و دانشگاه

قائم مقام رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشورافزود: اگر ارتباط صنعت و دانشگاه به درستی انجام پذیرد شاهد رشد و شکوفایی تولید ملی خواهیم بود.

گزارش پیشرفت تدوین “سند هوافضا” و “سند گیاهان دارویی و طب سنتی”

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در بخش اول جلسه گزارش‌هایی از پیشرفت تدوین دو سند ملی کشور یعنی “سند هوافضا” و “سند گیاهان دارویی و طب سنتی” ارائه شد. بخش‌های سند هوافضا، شامل سه بخش اساسی: علوم و فناوری فضایی، هوافضا در صنعت دفاعی، هوانوردی و هوایی که در خصوص طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری هستند، در این جلسه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: پیشرفت‌های خوبی را در تدوین این اسناد شاهد هستیم و در سند هوافضا شاهد رشد ۷۵ درصدی هستیم که اعضای جلسه پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سند گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: اسناد پشتیبان این سند توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به ستاد راهبری نقشه جامع علمی ارائه شد.

تهیه چارچوب برای اسناد ملی

دکتر کبگانیان گفت: چارچوبی برای تصویب تمام اسناد ملی به اعضای جلسه ارائه شد که در آن بخش‌هایی نظیر چشم‌اندازها، راهبردها، اقدامات ملی و سازوکار نظارتی برای بعد از ابلاغ که باید در اسناد ملی دیده شود وجود دارد.

وی افزود: در مورد آیین‌نامه اجرایی طرح‌های کلان ملی که در شورای عتف تصویب شده، مقرر شد میزان هماهنگی بندهای مختلف این آئین‌نامه با نقشه جامع علمی بررسی و پس از تایید توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی ابلاغ شود.

دکتر کبگانیان خاطرنشان کرد: امیدواریم با ابلاغ این آیین‌نامه شاهد تسریع و قانونمند شدن روند اجرای طرح‌های کلان باشیم.

نقشه جامع علمی برقرار کننده ارتباط صنعت با دانشگاه است

قائم مقام رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی اقدامات نقشه جامع علمی کشور درخصوص حمایت از تولید ملی گفت: نقشه جامع علمی برقرار کننده ارتباط صنعت با دانشگاه است و تولید ملی جدای از تولید دانش‌بنیان و صنعت دانش‌بنیان نمی‌تواند محقق شود و خوشبختانه در این زمینه گزارش خوبی به ستاد ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر افزود:‌ در این زمینه اقدامات مشخص و شفافی در نقشه جامع علمی کشور وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ ایجاد بازار فرابورس، ساماندهی نظام استاندارد علم و فناوری و مشوق‌های مالی و قانونی برای بنگاه‌های نوآور و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

وی افزود: این موارد در جلسه ستاد مطرح شد و مواردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن حساس است و باید در کنار صنایع موجود در کشور مورد حمایت ویژه قرار گیرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بخش‌های صنعت و تجارت به‌طور جدی وارد حمایت از حوزه‌های نوین علم و فناوری شوند

دکتر کبگانیان ادامه داد:‌ تعداد مشخصی از این طرح‌ها توسط ستاد تعیین شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود. امیدواریم بخش‌های صنعت و تجارت هم به‌طور جدی وارد حمایت از حوزه‌های نوین علم و فناوری شوند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.