اقدام جمعی مسئولان در آزادی زائران ایرانی/ معاوضه زائران با زندانی های سوری نیازمند تایید مقامات این کشور است

۲۱م دیماه ،

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آزادی این زائران حاصل اقدام هماهنگ جمعی مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، گفت: وضعیت دو مهندس دربند تروریستها نیز در دست بررسی بوده و آنان نیز بزودی آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس امشب(پنجشنبه) و پس از ورود زائران آزاد شده ایرانی به فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از آزادی این زائران گفت: ما در کمیسیون امنیت ملی، کمیته ویژه‌ای را برای رسیدگی به خانواده این اشخاص و سرکشی به آنها تشکیل داده بودیم. 

وی در ادامه، آزادی این اشخاص را حاصل اقدام هماهنگ جمعی مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانسته و از آنان برای تلاش و پیگیریهایشان در این زمینه و همچنین از نقش مقامات سوری در آزاد کردن این زائران تشکر کرد.  

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت افزود: در این مدت ۱۵۰ روزه، این زائران از سوی تروریستها با شکنجه های متعدد روحی و جسمی مواجه شده و حتی تا پای چوبه اعدام هم برده شده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معاوضه این زائران با چند خلبان ترک را تایید می‌کنید،‌ گفت:‌  قطعا برای آزادسازی گروگان‌ها از روش‌های متداول در دنیا استفاده شده اما من دربارهٔ کمیت و کیفیت اینکه چه کسانی از چه کشورهایی آزاد شده‌اند، مطلع نیستم. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ۴۸ ایرانی با حدود دو هزار و ۱۰۰ زندانی در سوریه معاوضه شده‌اند، اظهار کرد: تا مقامات رسمی مربوطه در این باره اظهارنظری نکنند نمی‌توانیم چیزی را تایید کنیم. 

نماینده مردم بروجرد در مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر بنا بر معاوضه گروگان‌های ایرانی با تعدادی دیگر از زندانیان در دست دولت سوریه بوده است چرا زودتر این اقدام صورت نگرفته است، اظهار کرد: دولت سوریه از روز اول همکاری داشته است و من در سفری که به سوریه داشتم در ملاقاتی که با بشار اسد داشتم، او اظهار کرد که کمیته ویژه‌ای برای بررسی این مساله تعیین کرده است تا اقدامات لازم انجام شود اما در یک شرایط بحرانی اشخاصی در اختیار بعضی گروه‌های مسلح قرار می‌گیرند. طبیعی است که امر آزادسازی کمی زمان‌بر باشد. 

بروجردی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه همکاری کشورهای منطقه از جمله ترکیه و قطر در امر آزادسازی ایرانیان به گروگان گرفته شده را تایید می‌کنید؟ گفت: با این کشورها هم رایزنی صورت گرفته است و آنها هم همکاری کرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان اظهاراتش و دربارهٔ دو مهندس به گروگان گرفته شده ایرانی که همچنان در دست اشخاص مسلح در سوریه می باشند، گفت: وضعیت این دو تن هم در دست پیگیری و بررسی است و امیدواریم هر چه سریعتر آنها نیز آزاد شوند.
انتهای پیام

 

 


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.