اقدام محکم دولت‌ها برای خلع سلاح گروه‌های مسلح در جهان

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

دیده‌بان حقوق بشر و ۳۰ سازمان غیر دولتی دیگر در اطلاعیه‌ای مشترک از کشورهای جهان خواستند تا براساس نگرانی‌های موجود در زمینه امور بشردوستانه، اقدامات محکم‌تر و موثرتری را برای خلع سلاح گروه‌های مسلح در جهان ترتیب دهند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دیده‌بان حقوق بشر و ۳۰ سازمان غیر دولتی دیگر در اطلاعیه‌ای مشترک از کشورهای جهان خواستند تا براساس نگرانی‌های موجود در زمینه امور بشردوستانه، اقدامات محکم‌تر و موثرتری را برای خلع سلاح گروه‌های مسلح در جهان ترتیب دهند.

“استیوگوس” پژوهشگر حوزه تسلیحات نظامی در دیده‌بان حقوق بشر در این اطلاعیه تاکید کرد که همه دولت‌ها باید تلاش‌هایشان را برای خلع سلاح گروه‌های مسلح افزایش دهند و از غیر نظامیان در برابر تاثیرات زیان‌آور خشونت‌های مسلحانه حفاظت کنند.

وی افزود: برای دستیابی به موفقیت در این زمینه، جامعه مدنی باید اجازه دخالت در روند خلع سلاح را داشته باشد و نقشی موثر رد این زمینه بازی‌ کند.

دیده‌بان حقوق بشر اولویت‌های خلع سلاح را ممنوعیت استفاده از مین‌های ضد نفر و مهمات خوشه‌ای دانست و تضمین اجرای ممنوعیت استفاده از این اسلحه‌ها را از همه دولت‌ها خواستار شد تا از این پس قوانین بین‌المللی مرتبط با منع استفاده از اسلحه‌های آتش‌زا محکم‌تر شوند.

این سازمان همچنین توقف گسترش تسلیحات آزاد را که به طور قطع بدون اهداف انسانی ساخته شده‌اند، خواستار شد.

به مناسبت بیستمین سالگرد مبارزات بین‌المللی منع مین، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و ائتلاف‌های سراسر دنیا به دعوت دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک گرد هم آمدند تا اجلاس اقدامات بشردوستانه برای خلع سلاح را برگزار کنند.

نمایندگان این جامعه مدنی بزرگ در زمینه‌های مختلف و با هدف‌های مشترک فعالیت می‌کنند تا از غیرنظامیان در برابر تاثیرات مخرب خشونت‌های مسلحانه محافظت کنند.

این اطلاعیه در واقع احترام به حقوق بین‌الملل و حمایت از غیرنظامیان و همچنین تشدید فعالیتهای خلع سلاح در دنیا را خواستار شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت دیده‌بان حقوق بشر،‌ استیوگوس در ادامه ابراز نگرانی کرد که برای پیشرفت در زمینه اقدامات بشردوستانه خلع سلاح کم‌کاری‌های زیادی وجود دارد؛ در حالی که پیش از این در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، آمده است که هر گونه استفاده از اسلحه‌های مرگبار نامبرده در بالا ممنوع است اما هنوز شاهد استفاده از این تسلیحات علیه غیر نظامیان در دنیا هستیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.