اقلیم آب و هوایی استان مرکزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اقلیم شهر اراک بر اساس طبقه بندی دومارتن نیمه خشک و بر اساس طبقه بندی آمبرژه خشک و سرد است .

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از سازمان هواشناسی کشور، استان مرکزی بین عرض جغرافیایی ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۳۵ درجه و ۳۵ دقیقه ، طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۵۱ درجه طول شرقی نصف النهار گرینویچ واقع شده است که از شمال به استان های تهران و قزوین و از غرب به استان همدان از جنوب به استان لرستان و از شرق به استان تهران و قم و اصفهان محدود می گردد.  
 
کل مساحت استان ۲۹۵۳۰ کیلومتر مربع که کمتر از ۲ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. پست ترین نقطه استان،دشت ساوه با ارتفاع کمتر از ۱۲۰۰ متر و بلندترین نقطه استان،قله شهباز(از رشته کوههای راسوند) در جنوب غربی با ارتفاع ۳۳۸۸ متر از سطح دریا می باشد. با توجه به توپوگرافی استان در حدود ۷۵ درصد مساحت استان کوهستانی و ۲۵ درصد آن دشت است.
 
شهر اراک مرکز استان مرکزی با ارتفاع ۱۷۰۸ متر از سطح دریا و طول جغرافیای ۴۹ درجه و ۴۶ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه ۰۶ دقیقه شمالی قرارداد . متوسط بارندگی سال زراعی ۸/۳۱۱ میلی متر که بیشترین بارندگی ۸/۴۸۵ میلی متر در سال زراعی ۷۱-۷۰ و کمترین بارندگی ۴/۱۵۴ میلیمتر در سال زراعی ۷۸-۷۷ رخ داده ثبت شده است.

متوسط دمای سالانه شهر اراک۰/۱۴ درجه سانتی گراد می باشد که ماه تیر با میانگین ۱/۲۷درجه سانتی گراد گرمترین ماه و ماه بهمن صفر درجه سانتی گراد سرد ترین ماه سال است.  
 
میانگین رطوبت سالیانه اراک ۴۶% می باشد که ماه دی با میانگین ۶۸% مرطوبترین و ماه مرداد با ۲۷% خشکترین ماه سال می باشد . باد غالب شهر اراک غربی و جنوب غربی می باشد و بیشترین سرعت باد وزیده شده به میزان ۱۲۳ کیلومتر در ساعت در اسفند  ۱۳۶۲ و اردیبهشت ۱۳۸۵ ثبت و گزارش ممتاز به نقل از شده است .

اقلیم شهر اراک بر اساس طبقه بندی دومارتن نیمه خشک و بر اساس طبقه بندی آمبرژه خشک و سرد است .

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.