البرادعی: ایران بمب اتم نمی‌سازد

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیپلماسی را تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران دانست و گفت که ایرانی‌ها بمب اتم نمی‌سازند.

مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیپلماسی را تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران دانست و گفت که ایرانی‌ها بمب اتم نمی‌سازند.

به گزارش فارس، “محمد البرادعی”، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با هفته‌نامه پروفیل اتریش درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهاراتی را به شرح زیر عنوان کرده است.

در ماه‌های گذشته جنگ لفظی بسیاری علیه ایران به راه انداخته شد. آیا نخست‌وزیر اسرائیل واقعاً جرأت آن را خواهد داشت به ایران حمله کند؟

نمی‌دانم آیا واقعاً این کار را انجام خواهد داد و یا قادر به انجام آن خواهد بود. در هر صورت منطقه تبدیل به کوره آتشی خواهد شد. حتی اگر به تعدادی از تأسیسات ایران حمله شود، نمی‌توان دانش آنها را در این زمینه از آنان گرفت. حمله به ایران ممکن است دو و یا سه سال برنامه هسته‌ای ایران را به تأخیر بیندازد، اما کاملاً مطمئن هستم که ایران به حملات پاسخ خواهد داد.

تا چه حد؟

آنگاه ایرانیان واقعاً یک بمب خواهند ساخت. این کار را در حال حاضر انجام نمی‌دهند. از آنجایی که شرایط امنیتی تغییر کرده، ایرانیان بیشتر سعی دارند که توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای را داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند با سرعت آن را آماده کنند.

تا خیالشان راحت باشد؟

بله، خود را لحظه‌ای جای ایران قرار دهید. سال‌هاست که در غرب سخن از تغییر رژیم در این کشور مطرح است، کنگره آمریکا اخیراً بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری برای عملیات‌های سری اختصاص داده و کاملاً آشکار است که این به چه معناست. آیا شما نیز خود را در خطر نمی‌بینید؟ ایرانیان، حتی آنهایی که از دولت دلخوشی ندارند از خود می‌پرسند که فرق کشور آنها بـا دیگر کشورها چیست، چرا بـه آنها به عنوان انسان‌هایی درجه دو نگاه کرده و چرا آنها را از داشتن چنین تکنولوژی منع می‌کنند؟

پس این سر و صداها بر سر بمب ایران چیست ؟

آمریکا سال‌هاست که سیاست غلطی در قبال ایران اعمال می‌کند. باراک اوباما برای نخستین بار راه درستی را در پیش گرفت. او قصد داشت به سوی تهران دست دراز کند و در این راه تقریباً به یک راه‌حل نیز نزدیک شده بود. پس از آن پیشنهاد برزیلی – ترکی مطرح شد که به نظر من پیشنهاد خوبی بود، اما در آن زمان اوباما شدیداً درگیر اصلاحات بهداشت و سلامت و دیگر مشکلات داخلی بود و نتوانست متناسب با آن برخورد کند.

در بغداد مذاکرات انجام شد. آیا می‌توان به راه‌حل این مناقشات نزدیک شد؟

فکر نمی‌کنم. مسلماً دیپلماسی تنها راه‌حل است. اما در سال انتخاباتی آمریکا تـغییری اساسی در این وضعیت موجب نخواهد شد. آمریـکا در حال حاضر هیچ کـاری نمی تواند انجام دهد چرا که آنگاه این طور تلقی می‌شود که اوباما در مسائل سیاست خارجی و سیاست امنیتی انعطاف پذیر است. سال آینده نیز در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. این مناقشات اسیر سیاست داخلی ایران و آمریکا است.

 یعنی در حال حاضر نمی‌توان کاری کرد؟

چرا. بـه برخی از شرکت کنندگان در این مذاکرات آن را نیز پیشنهاد داده‌ام می‌تـوان از میزان شدت منـاقشات کاست، بـاید هر کاری کرد تا اختلافات بالا نگیرد. می‌توان گام‌های کوچک برداشت و یا از شدت آن کاست. اما موفقیت پیش از انتخابات آمریکا و ایران حاصل نخواهد شد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.