خارش و التهاب پوست سر آلت تناسلی مردان چیست؟ علت و درمان

حساسیت، بیماری های پوستی و کاندیدیاز از علل ایجاد بالینیت یا التهاب پوست سر آلت تناسلی مردان هستند که همراه با خارش و یا سوزش دستگاه تناسلی همراه است .

التهاب پوست سر آلت تناسلی مردان

بالینیت یا التهاب پوست سر آلت تناسلی مردان چیست؟

بالینیت واژه ای است که برای انواع مختلف التهاب پوست سر آلت تناسلی مردانه به کار برده می شود.

علل بالینیت چه چیزهایی هستند؟
حساسیت: عدم رعایت اصول بهداشتی و تنگی پوست ختنه گاه (به خصوص در پسران جوان) منجر به تحریک پوست توسط ماده ترشح شده در زیر پوست ختنه گاه می شود. (تنها در افرادی که ختنه نشده اند.)

درماتیت سبوره ای: بثورات التهابی که علت شناخته شده ای نداشته و معمولا بر روی پوست سر، پشت گوش ها و در چین های پوست بروز می کنند.

برفک (کاندیدیاز): یک نوع عفونت است.

حساسیت تماسی: لاتکس و مواد افزودنی مورد استفاده در برخی از محصولات (مانند کاندوم) ممکن است موجب بروز حساسیت شوند. در برخی موارد محصولات مراقبت از پوست که ممکن است توسط خود شخص و یا توسط شریک جنسی فرد مورد استفاده قرار گیرد نیز می توانند منجر به حساسیت می شوند.

لیکن اسکلروز (lichen sclerosis): این بیماری در درجه اول بر پوست ختنه گاه تاثیر می گذارد و منجر به از دست رفتن رنگ پوست، زخم، تنگی پوست ختنه گاه و فیموز (عدم توانایی در عقب کشیدن پوست ختنه گاه در افرادی که ختنه نشده اند) می شود و ممکن است لازم باشد که فرد ختنه شود. ممکن است این بیماری بر روی مجرای خروجی مثانه (مجرای ادرار) تاثیر گذاشته و موجب بروز تحریک و سوزش شود. برای درمان این مشکل، ممکن است پزشک کرم های استروئیدی تجویز کند و در برخی موارد ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

بالینتیت سیرسیناتا (balanitis circinata): یکی از علائم پوستی سندرم رایتر که در آن فرد بیمار اغلب با آرتریت (اغلب زانو)، اورتریت (التهاب مجرای ادراری در آلت تناسلی مردانه) و ورم ملتحمه (قرمزی چشم) مبتلا است.

بیماری های پوستی عمومی: این بیماری های پوستی نیز می توانند بر روی آلت تناسلی مردانه نیز تاثیر بگذارند: پسوریازیس، لیکن پلان، اریتم مولتی، اریتروپلاسیا (یک بیماری پوستی پیش سرطانی نادر)

بالیتیت در پسران جوان، اغلب با تنگی پوست ختنه گاه و عدم توانایی در عقب کشیدن آن (فیموز) همراه است.
فیموز می تواند به کاهش بهداشت عمومی این منطقه، تماس مداوم ادرار با پوست و تحریک پوست توسط ماده مترشحه از زیر پوست ختنه گاه منجر شود.

گاهی اوقات التهاب و ورم سر آلت تناسلی می تواند به دلیل پارافیموز (حالتی که پوست تنگ شده ختنه گاه را در پشت سر آلت تناسلی جمع می کنند) به وجود بیاید.

تنگ شدگی پوست اطراف سر آلت تناسلی باعث کاهش میزان خونرسانی به این ناحیه شده و منجر به ورم سر آلت تناسلی می شود که در این حالت دیگر امکان عقب کشیدن پوست ختنه گاه تقریبا غیر ممکن می شود.

این وضعیت در نهایت منجر به عدم تامین میزان کافی خون در سر آلت تناسلی شده و باید فرد مبتلا، به سرعت تحت درمان قرار گیرد. در اکثر موارد، پوست به حالت اولیه و راحت خود باز می گردد اما اگر این کار موفقیت آمیز نبود، لازم است که فرد ختنه شود.

چه آزمایش هایی مورد نیاز است؟
برای تائید عفونت ممکن است سواب انجام شود و باکتری و قارچ های احتمالی را کشت کنند. این آزمایش معمولا زمانی انجام می شود که مصرف آنتی بیوتیک در مرحله اول جواب ندهد.
اگر پزشک نسبت به ابتلای بیمار به عفونت سیستم ادراری شک داشته باشد، ممکن است برای فرد آزمایش ادرار تجویز کند.
برای تائید آلرژی ممکن است “تست پچ” انجام شود.
در برخی موارد خاص ممکن است از پوست نمونه برداری (بیوپسی) به عمل بیاید.
برای تشخیص دیابت ممکن است پزشک آزمایش خون یا ادرار تجویز کند.

درمان التهاب پوست سر آلت تناسلی مردان چگونه است؟

درمان بستگی به علت زمینه ای دارد. درمان بالینیت معمولا شامل موارد زیر است:
درمان عفونت مستلزم مصرف آنتی بیوتیک یا ضدقارچ های خاص است. برای عفونت های شدید و یا برخی از کودکان، آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز می شود.
تقریبا در تمامی موارد به منظور شستشوی آلت تناسلی، محلول پرمنگنات پتاسیم تجویز می شود.
در برخی موارد کرم های استروئیدی به صورت استفاده ی کوتاه مدت تجویز می شوند.
فیموز یا پارافیموز ممکن است در برخی موارد به کمک ختنه مورد درمان قرار بگیرد.

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۹نظر ثبت شده
  1. احسان:

    درود به شما .سر آلت من زخم قرمز شده چکار باید بکنم

  2. حبیب:

    سلام
    باعرض پوزش چند روز هست پوست دور ختنه گاه من سوزش میده
    درحالت عادی بصوررت چروک وقرمز هستش بعضی مواقع احساس میکنم پوستش نازک شده این مسئله قبلا هم تکرار شده درمواقع نعوذ پوستش کشیده وسوزش دار
    بز بعضی مواقع لکه های سفیدک روی پوست الت و قسمت زیر شکم دیده میشود این مشکل خود بخود هم ازبین میرود. لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر

  3. mehdi:

    سلام چند مدتی میشه که من در ناحیه سر الت تناسلی احساس خارش و پوست پوسته شدگی دارم وبا خارش در سر التم

  4. mehran:

    سلام من ۱۷سالمه اتهاب سر الت م ازون جایی که ادرار میاد بیرون داره پاره میشه چیکار کنم

    • Amin:

      سلام
      من چند وقت پیش از داروی بهداشتی یا موبر برای از بین بردن موهای زائد الت تناسلیم استفاده کردم که بعد از استفاده در قسمت بین کلاهک و ختنه گاه قسمتی از پوست مقداری نازک شده و در حالت غیر نعوظ حالت چروکی دارد میخواستم بدونم ایا کرم خاصی برای رفع کردن ش هست یا نه؟و برای همیشه همینطور میماند؟

      • علی:

        سلام.وقت بخیر.چند روزی هستش که سرالتم پوسته شده قبلا نزدیک دوسال گذشته همین اتفاق افتاد بعد مراجعه به دکتر و تجویز دو عدد پماد برطرف شد الان بعد از این مدت دوباره رخ داده‌.لطفا راهنمایی بفرمائید چه پمادی استفاده کنم..مچکر

  5. یاشار:

    سلام من چند روز سر التم ورم کرده هم خیلی خارش داره هم درد داره متاهل هستم میخاستم بپرسم چه دکتری مراجعه کنم ایا خطرناکه خیلی متشکرم

  6. همشهری:

    باسلام مدت یک ماه هست خارش شدید روی باسن داشتم الان با استفاده از پماد بتامتازون یا با مرور زمان ازبین رفت اما خارش به سمت آلتم اومده و الان روی آلت و پوست تخمم دو سه تا برامدگی قرمز رنگ به اندازه حدودا یک دومیلیمتر وجود داره همراه با خارش حدود ده دقیقه درشب ، بخدا قسم پول ندارم برم دکتر ، لطفا منو راهنمایی بفرمایید ، متشکرم

  7. علی رضا:

    با سلام حدود ده روزی هست درناحیه الت درست درزیر پوست ختنه گاه یک توده تقریبا سفت به اندازه نخود احساس میشود که این ضایعه منجربه التهاب این ناحیه شده است که همراه با سوزش گواهی هم درد لطفا راهنمایی نمایید متشکرم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.