التهاب گوش میانی از مهمترین عوامل گوش درد در کودکان

۲۰ آبان ،

عضو مرکز تحقیقات گوش، گلو، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز التهاب در گوش میانی را مهمترین عامل گوش درد در میان کودکان عنوان کرد.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر محمد رضا شریفیان با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده ۸۰ تا ۹۰ درصد کودکان چهار تا پنج سال حداقل یک بار گوش درد را تجربه کرده اند، اظهار داشت: گوش درد در نوزادان و کودکان ممکن است به سبب عفونت گوش یا به علل سوزش مجرای گوش ناشی از پنبه گوش پاک‌کن، باقی ماندن صابون یا شامپو در گوش کودک باشد.

دانشیار گروه گوش حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جرم گوش را مانع از آسیب رسیدن به آن می‌داند و خاطر نشان کرد: گاهی مادران با استفاده از گوش‌پاک‌کن جرم داخل گوش کودک را تمیز می‌کنند، در صورتی که این امر می‌تواند سبب آسیب رساندن به شنوایی شود. به همین سبب پیشنهاد می‌شود جرم داخل گوش را تمیز نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سرماخوردگی را از دیگر عوامل گوش درد عنوان کرد و گفت: تب، درد، خلط زرد و سبز رنگ از بینی از نشانه های گوش دردهای ناشی از سرماخوردگی به شمار می رود.

دکتر محمد رضا شریفیان تصریح کرد: گوش‌ درد ناشی از سرماخوردگی با بهبود بیماری، از بین می‌رود، اما اگر بیمار بعد از دوره نقاهت، هنوز گوش‌درد داشت، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد، بنابراین باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر شریفیان درد گوش با پایه عفونت را درمان‌شدنی دانست و خاطر نشان کرد: در صورتی که بیمار با اولین علامت‌های گوش‌درد مراجعه کند، بیماری درمان‌پذیر است اما در صورتی که عفونت‌ها و علائم آن نادیده گرفته شوند، می‌تواند سبب آسیب دائمی گوش یا کاهش شنوایی بیمار ‌شود که با درمان به‌موقع و مناسب، این خطرها کم می‌شود.

وی افت شنوایی و اختلال در تکلم  را از جمله دلایل درمان نکردن عفونت گوش عنوان کرد و گفت: زخم شدن پرده گوش، کاهش شنوایی، عفونت جمجمه، مننژیت، مشکلات گفتاری در کودکان و فلج صورت می‌تواند از عوارض درمان نشدن این بیماری باشد.

دکتر محمد رضا شریفیان با تاکید بر اجتناب از درمان‌های خودسرانه برای بهبود این بیماری خاطر نشان کرد: گاهی بیماران برای بهبود درد از دود یا گیاهان دارویی استفاده می‌کنند که گاهی این امر نه تنها به رفع درد کمک نمی‌کند، بلکه سبب می‌شود تا فرد با افت شنوایی یا با از بین رفتن شنوایی مواجه شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.