الجزیره یک فرستنده تلویزیونی آمریکا را خرید

۱۶م دیماه ،

فاوانیوز: شبکه تلویزیونی الجزیره فرستنده تلویزیونی چپ لیبرال “کارنت تی‌وی” را خرید. با این معامله فرستنده “الجزیره آمریکا” دفتر مرکزی خود را در نیویورک مستقر می‌کند. تعداد همکاران شبکه عربی نیز به این ترتیب دوبرابر خواهد شد.

شبکه تلویزیونی کارنت تی‌وی (Current TV) در سال ۲۰۰۵ به وسیله ال‌گور معاون اسبق رئیس‌جمهور آمریکا و یک بازرگان آمریکائی بنیانگذاری شد. اکنون این فرستنده به بهای ۵۰۰ میلیون دلار به شبکه تلویزیونی الجزیره فروخته شده است.

شبکه الجزیره در سال ۱۹۹۶ با پشتیبانی امیر قطر شیح حامد بن‌خلیقه آل‌ثانی ایجاد شد. این شبکه تلویزیونی با شکستن بسیاری از تابوها چشم‌انداز خبررسانی در جهان عرب را تغییر داد، اما بسیاری از شخصیت‌های لیبرال جهان عرب آن را متهم می‌کنند که به تدریج نقش دستگاه تبلیغاتی اخوان‌المسلمین را عهده‌دار شده است.

موفقیت به‌رغم انتقادها

غربی‌ها نیز تاکنون بارها الجزیره را به پشتیبانی از بنیادگرایان اسلامی متهم کرده‌اند، اما موفقیت این رسانه چنان بوده که در سال‌های قبل حتی در نیویورک، لس آنجلس، میامی و شیکاگو دارای دفتر شده است.

به‌گزارش نیویورک تایمز با ادغام شبکه خبری کارنت آمریکا در الجزیره، این شبکه تلویزیونی در سراسر آمریکا دارای ده دفتر دیگر نیز خواهد شد. ۶۰ درصد برنامه‌های الجزیره سپس در آمریکا تولید می‌شوند و نیمی از این برنامه‌ها به مسائل جامعه آمریکا خواهند پرداخت.

الجزیره، در سال‌های اخیر به موفقیت سیاست خارجی امیرنشین قطر بسیار کمک کرده است. این شبکه تلویزیونی تاکنون با ایجاد فرستنده الجزیره انگلیسی و الجزیره مصر، گسترش یافته و خود را برای راه‌اندازی فرستنده الجزیره ترکی نیز آماده می‌کند.

اکتم سلیمان گزارشگر پیشین الجزیره در آلمان به‌تازگی در مقاله‌ای برای روزنامه فرانکفورتر آلگماینه اعلام کرد که توسعه الجزیره بدون مراجعه به نظر همکاران آن ادامه دارد. وی افزود که قطر شبکه الجزیره را وسیله ستایش دوستان و حمله به دشمنان خود قرار داده است.

اکتم سلیمان در اعتراض به دخالت مقامات سیاسی قطر در امر خبررسانی شبکه الجزیره همکاری خود را با این شبکه قطع کرده است.

منبع: دویچه وله

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.