المپیک آینده در آینه فناوری

جام جم آنلاین: حال که روزهای پرهیجان المپیک ۲۰۱۲ لندن به پایان رسیده، خیلی‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای المپیک دو دور آینده هستند.

فکر می‌کنید فناوری چه نقشی در برگزاری هرچه بهتر، ایمن تر و البته هیجان انگیزتر رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ خواهد داشت؟

بیش از ۱۱۶ سال از عمر المپیک مدرن می‌گذرد، اما همچنان در بسیاری از رشته‌ها مشکلاتی در زمینه ثبت دقیق رکوردها به چشم می‌خورد.

گذشته از آن برخی رشته‌های المپیکی همچنان در شرایط نسبتا غیرایمن برگزار می‌شود. محققان با اشراف کامل نسبت به این مشکلات، ایده‌های خلاقانه‌ای را مطرح می‌کنند که به نظر تأثیرگذار می‌رسند.

موانع نوری پیش‌روی اسب سواران

سالانه حدود یکصد سوارکار حین پرش از روی موانع به دلیل برخورد اسب با مانع یا امتناع حیوان از پریدن از روی مانع مصدوم می‌شوند و این در حالی است که برخی اسب‌های گرانقیمت که ممکن است قیمت آنها به چند میلیارد تومان هم برسد، تنها به خاطر جراحتی کوچک برای همیشه از رقابت‌های قهرمانی کنار گذاشته می‌شوند.

استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای در خلق موانع نوری (مجازی) می‌تواند پایانی بر این حوادث و نگرانی‌ها باشد. با استفاده از این فناوری می‌توان موانع کوتاه و مرتفع و همچنین استخرهای آب مجازی با ابعاد گوناگون طراحی کرد و از آنها به جای موانع خطرساز استفاده کرد.

پرتوهای مادون قرمز نیز لبه این موانع را تحت کنترل دارند که در صورت کوچک‌ترین برخورد دست و پای اسب با موانع نوری، سیستم به صورت خودکار هشدار می‌دهد و به این ترتیب داوران و البته تماشاچیان مطلع می‌شوند.

سکوی فرود هوشمند برای ورزشکاران پرش سه‌گام

ثبت دقیق اطلاعات مربوط به طول جهش پرش‌کنندگان یا پرش سه‌گام آنها، معمولا کاری زمانبر و تا حدودی همراه با خطاست. در این رشته پرش‌کنندگان در سطح شنی فرود می‌آیند که داوران با توجه به آثار بر جای مانده از بدن پرش‌کنندگان روی سطح شن رکورد آنها را اعلام می‌کنند.

بتازگی گروهی از محققان دانشگاه آریزونا، سیستم حسگر نوینی طراحی کرده‌اند که نقشه دقیقی از محل فرود این دسته از ورزشکاران روی سطح شنی ارائه می‌کند. این سیستم که در زیر سطح شنی قرار دارد به رایانه‌ای متصل است که طول دقیق جهش پرش‌کنندگان را محاسبه می‌کند.

عینک شنا مبتنی بر فناوری نانو

شناگران همواره تا پایان رقابتشان اطلاع دقیقی از جایگاه و فاصله از سایر رقبا ندارند، اما عینک‌های شنایی که مجهز به ریزنمایشگر هستند، تصاویر ویدئویی زنده‌ای از رقابت شناگران برای آنها پخش می‌کنند. این قابلیت به آنها این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از جایگاه لحظه به لحظه خود داشته باشند.

در ساخت این عینک از نانوذرات ضدآب استفاده شده است. شیشه‌های این عینک با استفاده از لایه نامرئی پوشیده شده‌ است و این همان تکنیکی است که در تلفن‌های همراه و سایر سیستم‌های همراه به کار گرفته می‌شود.

در گوشه سمت راست این عینک از ریزرایانه‌ای استفاده شده است که با استفاده از فناوری بلوتوث اطلاعات مربوط به سایر رقبا را در نمایشگر هر شناگر نمایش می‌دهد.

خط نگهدار خودکار دروازه فوتبال

در رقابت‌های ورزشی توپ و توری نظیر فوتبال که همواره گل‌های زیادی به ثمر نمی‌رسد، اشتباه داور در قبول یا رد گل‌های مشکوک سرنوشت یک تیم را دگرگون می‌کند.

این همان اتفاقی است که در جام جهانی ۲۰۱۰ و در مسابقه میان انگلیس و آلمان روی داده است و البته در مسابقات دیگری نیز شاهد وقوع چنین اتفاقی بوده‌ایم. گروهی از محققان آلمانی به منظور کمک به داوران که شاید همیشه اشراف کاملی به محل حرکت توپ نداشته باشند، سیستم خودکار ردیاب توپ در دهانه دروازه را ارائه کرده‌اند.

این سیستم مجهز به میدان مغناطیسی است که به محض عبور توپ از این میدان، تراشه‌ای که از پیش در توپ نصب شده است علامتی را به ساعت داور ارسال می‌کند و جالب این که تمامی اتفاقات تنها در یک دهم ثانیه روی می‌دهد.

سکوی شیرجه متحرک

یک روز خوب، روزی است که شناگر پس از چند بار جست و خیز کردن از روی سکو به بالا می‌پرد و در حالی از مقابل لبه سکو عبور می‌کند و به درون استخر سقوط می‌کند که سرش تنها چند سانتی‌متر با این لبه فاصله دارد، اما در یک روز بد که ممکن است بدشانسی گریبان شناگر را بگیرد این فاصله از بین می‌رود و ممکن است سر وی با لبه سکو برخورد کند.

این اتفاق تلخی است که در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۵ یا المپیک ۱۹۸۸ روی داده است،اما استفاده از سکوی فنری هیدرولیکی این مشکل را برطرف می‌کند.

پس از پرتاب شیرجه رو به سمت بالا و در حالی که به سمت پایین سقوط خود را آغاز می‌کند، لبه سکو به عقب حرکت می‌کند. این عقب‌نشینی سکو می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر باشد. در این سکو شتاب سنجی نصب شده است که براساس شدت پرش شناگر، میزان عقب‌نشینی سکو را تعیین می‌کند.

popscience – مترجم: مهدی پیرگزی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.