“المیادین” به میدان آمد / رقیب الجزیره و العربیه را بشناسیم

وی خطاب به وزیران امور خارجه عرب گفت : چگونه خواستار دموکراسی می شوید، درحالی که چنین تصمیمی اتخاذ می کنید، اگر چنین تصمیماتی می گیرید، چطور به شبکه هایی که در راه تحریک به کشتار و طایفه گری و اختلاف افکنی مذهبی فعالیت می کنند، اجازه پخش می دهید؟

زمینه های شکل گیری “المیادین”

دراین زمینه “حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین الملل و امور رسانه در گفتگو با مهر گفت : آغاز به کار رسمی شبکه المیادین در لبنان گام مهمی در راستای شکست انحصار رسانه عربی به شمار می رود .

این شبکه که با رویکردی کاملا حرفه ای ودر راستای مقابله با موج تبلیغات رسانه های قطر وعربستان شکل گرفته می تواند فرصت جدیدی برای آگاه کردن جوانان عرب نسبت به واقعیتهای موجود در خاورمیانه فراهم کند.

به گفته هانی زاده، اندیشه شکل گیری شبکه المیادین زمانی قوت گرفت که غسان بن جدو مجری کارکشته شبکه الجزیره قطر در اعتراض به موضعگیری غیر حرفه ای و تحریک آمیز الجزیره از این شبکه استعفا کرد.

غسان بن جدو “۵۰ ساله” اهل تونس واز یک پدر مسلمان سنی تونسی و یک مادر مسیحی لبنانی زاده شد. وی که تحصیلات خود را در تونس به پایان رسانده به لبنان مهاجرت کرد و تابعیت این کشور را گرفت، او دارای همسری شیعه است .

او از سال ۱۹۹۰ همکاری خود را با روزنامه الحیات به عنوان خبرنگار در الجزایر آغاز کرد که در پوشش حوادث این کشور نقش فعالی داشت.

بن جدو از سال ۱۹۹۵ به عنوان مدیر دفتر شبکه بی بی سی انگلیس فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ به شبکه الجزیره قطر پیوست و به مدت دو سال خبرنگار این شبکه در بیروت بود .

او سپس در سال ۲۰۰۱ مدیریت دفتر الجزیره در تهران را به عهده گرفت و پس از چهار سال به بیروت بازگشت وهمکاری خود را به عنوان مدیر دفتر الجزیره در لبنان ادامه داد.

این کارشناس می گوید : غسان بن جدو همزمان با آغاز خشونتها در سوریه در سال ۲۰۱۱ به دلیل جانبداری آشکار الجزیره از تروریستهای سلفی در این کشور، به نشانه اعتراض از این شبکه استعفا کرد.

از مهمترین برنامه های غسان بن جدو در دوران فعالیت در دفتر الجزیره در بیروت مصاحبه جنجالی وی با سمیر قنطار اسیر لبنانی آزاد شده از بند رژیم صهیونیستی بود که غسان بن جدو از سمیر قنطار به عنوان قهرمان بزرگ عرب یاد کرد .

این مصاحبه که به صورت زنده پخش شد ومیلیونها بیننده عرب آن را مشاهده کردند با واکنش تند واعتراض آمیز رژیم صهیونیستی روبرو شد.

اینک شبکه المیادین با هزینه اولیه ۴۰ میلیون دلار رسما فعالیت خود را از بیروت آغاز کرده و می تواند رقیب سرسختی برای شبکه های العربیه عربستان و الجزیره قطر تلقی شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.