الکترولیز برای رفع پرمویی


در الکترولیز یک سوزن ظریف در سوراخ فولیکول مو وارد و جریان الکتریکی‌ای از طریق سوزن به ریشه مو فرستاده می‌شود، ریشه را شل و تخریب می‌کند تا به آسانی کنده شود.


الکترولیز برای رفع پرمویی

بعضی افراد معتقدند الکترولیز دردناک است، اما حقیقت این است که چنین روشی معمولا درد و ناراحتی ایجاد نمی کند. در روش های جدید الکترولیز، هر گونه ناراحتی و درد از میان رفته است. در بعضی نواحی حساس ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود.

برای الکترولیز به چه کسی مراجعه کنیم؟

فردی که کار الکترولیز را انجام می دهد، باید آموزش های کاملا حرفه ای دیده باشد و پس از اتمام این دوره گواهی کسب کرده باشد. در نتیجه برای انجام الکترولیز باید حتما به فردی مجرب و ماهر مراجعه کرد.

مراجعه به کسی که دوره مذکور را طی نکرده و یا بدون نظارت کار می کند، از نظر بهداشتی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند.

برای این منظور و یافتن فردی مطمئن، از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

توجه داشته باشید در صورتی که فرد انجام دهنده الکترولیز، نکات بهداشتی را رعایت نکند، امکان انتقال بیماری های عفونی (مثل ایدز و هپاتیت) وجود خواهد داشت

بهتر است در همان جلسه اول مراجعه، تمامی سوال هایی را که در ذهن دارید، از فردی که این کار را انجام می دهد بپرسید تا نکته مبهمی برایتان باقی نماند، مثلا حین انجام کار چه احساسی ایجاد می شود؟ آیا درد و سوزش وجود دارد یا خیر؟ به چند جلسه درمان احتیاج است؟ هزینه هر جلسه چقدر خواهد شد؟ طول مدت هر جلسه چقدر خواهد بود؟ چه مدتی است که فرد این کار را انجام می دهد و … .

سوزن الکترولیز برای هر فرد باید جدا بوده و نباید به طور مشترک استفاده شود. وقتی وارد محل انجام الکترولیز می شوید، خوب به اطراف نگاه کنید. ببینید آیا همه چیز تمیز و پاکیزه است؟ آیا کارکنان محل تمیز هستند و ظاهری مرتب و پاکیزه دارند؟ آیا از دستکش و وسایل یک‌بار مصرف استفاده می کنند؟ آیا فردی که کار الکترولیز را انجام می دهد، حرفه ای و مسلط به نظر می رسد؟

به هر حال برای انجام کارهای اینچنینی، دقت واحتیاط، شرط عقل است.

در نهایت توصیه ما بر این است که قبل از استفاده از هر روشی، حتما با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید و هیچ گاه خودسرانه یا به توصیه افراد غیر حرفه ای از هیچ ماده یا وسیله ای استفاده نکنید.

۵ سئوال درباره الکترولیز

۱- خال‌های مودار را می‌توان الکترولیز کرد؟

بهتر است خال‌های مودار قبل از الکترولیز به‌وسیله پزشک متخصص بررسی شوند. پزشک متخصص پوست به راحتی می‌تواند بفهمد الکترولیز برای شما مناسب است یا نه.

۲- می‌خواهم یک دستگاه الکترولیز خانگی بخرم. آیا این دستگاه خطر دارد؟

اساس کار دستگاه‌های الکترولیز خانگی با الکترولیزهای حرفه‌ای هیچ تفاوتی ندارد، اما یک فرد بی‌تجربه نسبت به فرد حرفه‌ای ممکن ‌است به سختی بتواند فولیکول مو، موقعیت ریشه و مقدار جریان موردنیاز برای از بین بردن ریشه مو را تعیین کند.

الکترولیز موهای صورت به وسیله خود فرد مشکل است.

بهتر است که دستگاه‌‌های الکترولیز‌کننده خانگی برای از بین بردن موهای مناطقی چون بازوها و ساق پاها و مناطق قابل‌دید به کار روند.

بی‌خطر و موثر بودن دستگاه‌های الکترولیز خانگی به شرایط مو و پوست استفاده‌کننده و مهارت وی بستگی دارد. اگر به نکته‌های موجود در راهنمای دستگاه توجه کنید و آدم پرحوصله‌ای باشید، از بین بردن دائمی بعضی موها امکان‌پذیر است.

در روش الکترولیز، هر تار مو باید به تنهایی تخریب شود، پس الکترولیز بسیار وقت‌گیر، پرهزینه و خسته‌کننده خواهد بود

۳- تبلیغات وسیعی برای الکترولیز موهای زائد می‌شود. آیا این روش واقعا کارآمد است؟

انجام الکترولیز به روش اصولی می‌تواند برای از بین بردن موها مفید باشد، اما ایده‌آل نیست، چون چند عیب دارد: هر تار مو باید به تنهایی تخریب شود، پس الکترولیز بسیار وقت‌گیر، پرهزینه و خسته‌کننده خواهد بود. اگر کسی موهای زائد فراوانی داشته باشد، دو یا بیشتر از سه سال باید هر هفته یا هر دو هفته یک بار برای رسیدن به نتیجه قابل‌قبول، وقت صرف کند. برای موهای روی لب بالا و چانه هم چند ماه وقت لازم است، بنابراین برای از بین بردن موهای مناطق وسیع مانند بازوها و ساق پاها الکترولیز توصیه نمی‌شود.

بعضی از موها برای تخریب دائمی به چند جلسه الکترولیز نیاز دارند. الکترولیز در مناطق حساسی چون لب بالا ناراحت‌کننده است و در اثر تکرار عوارض دارد.

استفاده از سوزن مخصوص برای یک نفر از ضروریات است، زیرا در غیر این صورت خطر انتقال ایدز و هپاتیت بالا می‌رود.

۴- می‌گویند الکترولیز دردناک است. مگر مکانیسم‌اش چیست؟

در الکترولیز یک سوزن ظریف در سوراخ فولیکول مو وارد و جریان الکتریکی‌ای از طریق سوزن به ریشه مو فرستاده می‌شود، ریشه را شل و تخریب می‌کند تا به آسانی کنده شود. امروزه با ورود لیزر و محاسن و موفقیت‌های آن، کمتر کسی به انجام الکترولیز تمایل دارد.

۵- آیا ممکن است بعد از الکترولیز موها دوباره رشد کنند؟

بله، حتی وقتی الکترولیز به وسیله افراد با تجربه انجام شود، رشد مجدد ۴۰ تا ۶۰ درصد موها وجود دارد.

فراوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت ممتاز


منابع:

هفته نامه سلامت – دکتر پروین منصوری ، متخصص پوست

پزشکان ایران

مطالب مرتبط:

درمان موهای زائد

چگونه موهای زائد را از بین ببریم؟

محدودیت سنی برای لیزر مو نداریم

هیرسوتیسم‌ (پُر مویی)

همه چیز درباره ی اپی ‌لیدی

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.