الگوی‌ارتباطات شماافقی است یاعمودی؟

در ارتباط افقی‌ زوجین به‌دنبال فهمیدن یکدیگر و مذاکره هستند، به یکدیگر اعتماد دارند و احساساتشان را فاش می‌کنند، اما در ارتباط عمودی، به‌دنبال تسلط و چیره شدن هستند.

برنا : بعضی از روانشناسان روابط زوج‌ها را به دو نوع افقی و عمودی تقسیم می‌کنند. ارتباط افقی و عمودی مناسبات مخصوص خود را دارد و تاثیرات متفاوتی بر زندگی زناشویی برجای می‌گذارد.

در ارتباط افقی، زوجین به‌دنبال فهمیدن یکدیگر و مذاکره هستند، به یکدیگر اعتماد دارند و احساساتشان را فاش می‌کنند. اما در ارتباط عمودی، زوجین به‌دنبال تسلط و چیره شدن هستند، یکسو قدرت طلبی و در سوی دیگر تسلیم شدن، وجود دارد.

روابط نامطلوب بر اساس الگوهایی چون، تسلط، برتری و مهم بودن پی‌ریزی شده‌اند. در این الگوها افراد به‌دنبال قدرت هستند و از نقش همسری برای اعمال نفوذ استفاده می‌کنند.

در این نوع رابطه افراد به دنبال آنند که برتری خود را از طرق مختلفی نشان دهند. برای مثال برتری خود را از طریق شریف بودن یا عالم بودن نشان دهند، در واقع هرچیزی برای این افراد وسیله‌ای برای برتری است.

صفت افرادی که در الگوی عمودی زندگی می‌کنند، فاصله عاطفی است. همسر برتری طلب به‌دنبال ایرادگیری است و ممکن است پرخاشگری‌های ضمنی از خود نشان دهند. در این نوع ارتباط، فاصله عاطفی، جزء جدانشدنی از زندگی این زوج‌ها است.

دیگر صفت همسران برتری طلب، به خدمت درآوردن همسر است. از سوی دیگر این افراد به‌دنبال نمایش خود هستند و توانایی‌های همسر خود را در نظر نمی‌گیرند.

نکته جالب در زندگی بیشتر افراد برتری طلبی است که این افراد به‌دنبال فردی هستند که قدرت طلبی آن‌ها را تایید و حمایت کند، به همین دلیل نوعی همگنی بین این زوج‌ها وجود دارد، همسری که برتری طلب است و زوجی که مهر طلب است یا به‌دنبال یک آقا بالا سر است.

اگر ارتباطات عمودی خود را بشناسید و در پی حذف این الگو باشید، می‌توانید از ارتباط افقی در جهت بهبود زندگی زناشویی خود استفاده کنید.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.