الگوی کشت نامناسب نظام بهره‌برداری آب را مختل می ‌کند

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو ،’ علیرضا عامری’ با اشاره به تغییر کشت غالب در برخی مناطق استان به سمت شالیکاری، افزود: کشت محصولاتی مانند برنج، به استفاده مازاد آب منجر شده و تامین آب مورد نیاز روستاهای پایین دست را با مشکل مواجه می‌کند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵۳ میلیون مترمکعب آب برای مصارف مختلف نظیر کشاورزی، محیط زیست و تخلیه رسوب از سدهای استان خراسان شمالی رها شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در این مدت، ۳۳ میلیون مترمکعب آب از سد شیرین دره، حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از سد شیروان و بیش از ۹ میلیون مترمکعب آب نیز از سد اسفراین رها شده است.

عامری مجموع ذخایر موجود آب در مخازن سدهای استان را حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این مقدار در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی برداشت غیرمجاز آب در بالادست و استفاده آب مازاد را موجب تضییع حقوق کشاورزان پایین دست خواند و خواستار توجه بهره‌برداران به حقوق کشاورزان پایین دست شد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی صحیح کشت برای مدیریت صحیح بهره‌برداری از منابع آب با استفاده از روش‌های جدید آبیاری، تاکید کرد: استفاده از این روش‌ها، افزون بر افزایش محصول در پیشگیری از بروز بحران کم آبی موثر است.

اقتصام**۲۰۲۴**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۵۱۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.