امارات جدی‌ترین رقیب ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا/اعتلاف عرب‌ها،رویای ایران را به باد می‌دهد؟

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > مدیریت ورزش – کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ گرچه اتفاقی بزرگ برای ورزش ایران است، اما با شرایط فعلی، رسیدن به این هدف بسیار مشکل خواهد بود.

میثم بهرامی / ایران میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ را می‌خواهد. اما رسیدن به این هدف کار آسانی نیست. مسئولان فدراسیون فوتبال هم می‌دانند که کنفدراسیون فوتبال آسیا به این راحتی میزبانی جام ملت‌ها را به هیچ کشوری نمی‌دهد. اما با این حال علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال بسیار امیدوار است. او امیدوار است که مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را به عنوان میزبان جام ملت‌های ۲۰۱۹ معرفی می‌کنند و بارها گفته که با AFC لابی کرده که حتما این میزبانی را بگیرد. اما واقعا گرفتن میزبانی جام ملت‌ها به این راحتی است؟
علی کفاشیان می‌گوید: «با رایزنی‌های انجام شده به گرفتن این میزبانی امیدوارم. شک نکنید که ایران میزبان می‌شود.» قرار است اردیبهشت سال آینده گروهی از کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران بیایند تا شرایط میزبانی ایران را بررسی کنند. کفاشیان در این مورد می‌گوید: «از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت سال ۹۳ گروه ۷نفره‌ای از AFC برای بازدید از شهرهای ما به ایران خواهند آمد. جذابیت‌های کشور ما زیاد است، فقط باید آن را به‌خوبی عرضه کنیم تا آنها قبول کنند. اگر برنامه ریزی خوبی انجام دهیم، میزبانی را خواهیم گرفت اما مهم این است که وقتی این گروه به ایران می‌آیند به آنها ثابت شود و باور کنند که همه در کشورمان دوست دارند و تلاش می‌کنند تا ما این میزبانی را کسب کنیم. خیلی اهمیت دارد که بتوانیم این احساس را به آنها منتقل کنیم.»
کفاشیان در حالی نسبت به گرفتن این میزبانی امیدوار است که اتفاقات رخ داده چندان خوشایند ایران نیست و به نظر می‌رسد امارات شانس بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد. فروردین ماه امسال که کنفدراسیون فوتبال رسما اسامی نامزدهای میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ را معرفی کرد، نام کشورهای ایران، بحرین، تایلند، چین، کویت، لبنان، میانمار، عمان، عربستان، عمان و امارات در لیست AFC دیده می‌شد. اما به مرور بعضی از کشورها کناره‌گیری کردند و حالا فقط چهار کشور ایران، عربستان، امارات و تایلند در لیست نامزدهای جدی این جام دیده می‌شوند. ناظران AFC تا حالا از امکانات و شرایط هر سه کشور دیگر بازدید کرده‌اند و حالا فقط باید به ایران بیایند تا امکانات و شرایط میزبانی ایران را با سه کشور دیگر مقایسه کنند.
تایلند که شانس زیادی برای گرفتن میزبانی ندارد و از میان رقبای ایران، فقط عربستان و امارات باقی می‌مانند. عربستان نمی‌تواند شرایط مربوط به بانوان را اجرا کند و از نظر تبلیغات و مسائلی دیگر، به مشکل خواهد خورد. با این حساب امارات رقیب اصلی ایران خواهد بود. اماراتی‌ها علاوه بر اینکه از نظر امکانات کمبودی ندارند و می‌توانند تمام خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را اجرا کنند، اخیرا توانسته‌اند سایر کشورهای عربی را حامی خود کنند. البته امارات به دلیل مسائلی که در مورد یوسف سرکال پیش آمده بود مشکلاتی با فدراسیون‌های فوتبال سایر کشورهای عربی پیدا کرده بود اما حالا کشورهای عربی می‌خواهند اتفاقات مربوط به انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را جبران کنند و تمام قد، پشت امارات بایستند. آن‌ها
کشورهای عربی در انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا از یوسف سرکال رئیس فدراسیون فوتبال امارات که کاندیدای پست حساس ریاست AFC شده بود حمایت نکردند تا شیخ سلمان بحرینی رای بیاورد و بر صندلی ریاست فوتبال آسیا بنشیند. آن‌ها معتقد بودند که یوسف سرکال همان عقاید بن همام را دارد و به همین دلیل او را تنها گذاشتند. شیخ سلمان ریاست خود را مدیون کشورهای عربی است که پشت یوسف سرکال را خالی کردند. اما حالا همان کشورهای عربی قصد دارند برای دلجویی کردن از مسئولان فوتبال امارات و شیوخ این کشور، دوباره پشت فوتبال آن‌ها بایستند و با رایی که به این کشور می‌دهند، امارات را میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ کنند. مسئول به ثمر رساندن این پروژه، بن علی برادر پادشاه اردن و رئیس فدراسیون فوتبال این کشور است که تا پیش از این بیشترین تنش را با یوسف سرکال داشت. اما حالا او مسئول جنبشی شده تا بتواند امارات را به میزبانی جام ملت‌ها برساند و اگر کشورهای عربی در این راستا متحد شوند، شانس ایران برای گرفتن میزبانی بسیار کم خواهد شد.
با این حال علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران تاکید می‌کند که شانس میزبانی ایران ۸۰ درصد و شانس میزبانی سه کشور دیگر، ۲۰ درصد است. او می‌گوید که با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا لابی کرده اما هیچ وقت نگفته که با کدام یک از آن‌ها حرف زده و چه کسی به او قول داده که میزبانی به ایران خواهد رسید. از طرفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود و با این حساب ایران باید ۷ ورزشگاه را به مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند. کفاشیان اعلام کرده که ۶ شهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و کرمان میزبان مسابقات جام ملت‌ها خواهند بود و به دلیل شرایط آب و هوایی و کمبود امکانات و هتل، اهواز و یزد از میان گزینه‌ها کنار رفته‌اند. البته ایران باید ۷ شهر و ورزشگاه را به AFC معرفی می‌کرد اما فدراسیون فوتبال ۶ شهر و ۷ ورزشگاه را معرفی کرده که سهم تهران در این میان، دو ورزشگاه آزادی و تختی است.
مشکل دیگری که ایران برای گرفتن میزبانی با آن مواجه است، تضمین‌هایی است که تعدادی از نهادهای دولتی باید بدهند. در دوره ریاست صفایی فراهانی بر فدراسیون فوتبال به دلیل همین تضمین‌ها بود که ایران نتوانست میزبانی جام ملت‌ها را بگیرد. در آن دوره چند وزارتخانه مهم و امنیتی فرم‌های لازم را امضا نکردند. حالا حتی اگر از این نظر هم مشکلی پیش نیاید و تمام نهادهای مربوطه، فرم‌های لازم را تکمیل کنند، باز هم ایران برای گرفتن میزبانی با مشکلی بزرگ مواجه است. اعتلاف کشورهای عربی کار ایران را برای گرفتن میزبانی بسیار سخت کرده و باید اعتراف کرد که ماجرا آن‌قدر هم که کفاشیان می‌گوید، ساده نیست.

۴۳ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.