امارات رسماً تنگه هرمز را دور زد/ افتتاح خط لوله ‘حبشان – فجیره’

دولت امارات روز گذشته نخستین محموله نفتی خود را از خط لوله ” حبشان – فجیره ” انتقال داد.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از افتتاح کم سروصدای این خط لوله با حضور مقامات نفتی اماراتی و چند مقام از شرکت های نفتی بزرگ آمریکایی و اروپایی خبر داد.قرار است امارات ۷۵ درصد از نفت صادراتی خود را از طریق این خط لوله ۳۶۰ کیلومتری صادر کند و با این کار وابستگی این کشور به عبور محموله های نفتی اش از تنگه هرمز به یک چهارم کاهش یابد.

 

در مراسم افتتاح این خط لوله مقامات شرکت نفتی اکسون موبایل و نیز شرکت های نفتی شل و توتال حضور داشتند . اجرای این پروژه از سال ۲۰۰۸ از سوی دولت امارات به یک پیمانکار چینی واگذار شد و روز گذشته با گذشت چهار سال نخستین محموله نفتی امارات به ظرفیت چند صد هزار بشکه از این خط لوله به ساحل فجیره در دریای عمان منتقل شد.

 

ظرفیت انتقال این خط لوله روزانه ۱ و نیم میلیون بشکه در روز است و وزیر نفت امارات روز گذشته در مراسم افتتاح آن اعلام کرد که این خط لوله برای کشورش اهمیتی بسیاراستراتژیک دارد .وی در تشریح این اهمیت گفت : این خط لوله نفتی به مشتریان ما این امکان را می دهد که محموله های بزرگ تری از نفت ما را حمل کنند و برای ما هم این مزیت را دارد که میان دو راه تنگه هرمز و خط لوله قدرت انتخاب داشته باشیم.

 

کشورهای عربی حاشبیه خلیج فارس در سال های گذشته و همزمان با مطرح شدن احتمال انسداد تنگه هرمز تلاش کرده اند تا با ایجاد خطوط لوله از وابستگی خود به عبور نفتکش هایشان از این تنگه بکاهند.

 

اخیرا دولت عربستان نیز با راه اندازی یک خط لوله نفتی قدیمی خود به دریای سرخ امکان صادرات روزانه یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت خود را از طریق این خط لوله احیا کرد.

 

جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته بارها تهدید کرده است که در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی اش ، آبراه تنگه هرمز را خواهد بست.

 

/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.