امام خمینی تنها رهبر مسلمان بود که در زمان شوروی از مسلمانان آسیای میانه حمایت کرد

‘قیام الدین ستاری’روز جمعه در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، خاطر نشان ساخت: امام (ره)، شخصیتی بود که تاکنون جهان رهبری چون او را ندیده، زیرا ایشان برای تحقق اهداف خود از کلام آفریدگار الهام می گرفت.

وی با ذکر تفاوت های فاحش انقلاب ایران با دیگر انقلاب ها از جمله روسیه و فرانسه، افزود: این انقلاب تنها انقلابی بود که آزادی های فردی مردم را مد نظر قرار داد، به طوری که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران وضعیت مسلمانان منطقه آسیای مرکزی هم بهبود یافت.

وی در همین ارتباط به نامه امام راحل به میخائیل گورباچف رهبر سابق شوروی سابق مبنی بر رفع موانع از انجام امور دینی برای مردم این مناطق اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی درهای مساجد به روی مسلمانان کشورهای آسیای مرکزی گشوده شد و امکان حضور گسترده مسلمانان برای انجام فرایض دینی در مساجد فراهم گردید.

این کارشناس تاجیک، حمایت و پشتیبانی از مردم مستضعف ایران و تشکیل جامعه اسلامی را از تفکرات و اندیشه های اصلی امام خمینی (ره) ذکر و تاکید کرد: گذشت بیش از ۲۰ سال از ارتحال امام نه تنها سبب فراموش شدن اندیشه های ایشان نشده، بلکه بهره گیری از دیدگاه های ایشان در میان اقشار مختلف جامعه جهانی هر روز بیشتر می شود.

وی متذکر شد: بیداری اسلامی و تحولات اساسی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه با الهام از تفکرات الهی ایشان و انقلاب اسلامی ایران تحقق یافته است.

ستاری، آگاهی از اندیشه ها و افکار امام خمینی (ره) را عامل موثری در تشویق و هدایت مردم این کشورها در تلاش برای خروج از سلطه حکام خودکامه و دیگر زورگویان جهان دانست و گفت: جوانان این کشورها با بهره گیری از پیام ها و توصیه های معنوی امام، دست به تظاهرات علیه حکومت های خود زدند و از این طریق امکان دستیابی برای استقلال واقعی را فراهم ساختند.

وی گفت: با وجودی که گورباچف به توصیه های امام خمینی (ره) مبنی بر فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی در آینده نزدیک بی توجهی کرد، اما بعد از وقوع این دگرگونی بزرگ در جامعه جهانی، تمام سیاستمداران شوروی سابق ،‌امام (ره) را بزرگترین چهره سیاسی قرن بیستم و یک مرد تکرار نشدنی در تاریخ بشری عنوان کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان به محبت و علاقه فراوان تاجیک ها به امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این دوستی تا حدی است که حتی در دورترین نقاط کشور نام امام و فرزندان ایشان را برای بچه های خود انتخاب می کنند.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۰۰۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.