امام خمینی (ره) فرهنگ خودباوری را در جامعه ایرانی زنده کرد

۲۷م آذر ،

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تبیین تاثیرات خودباوری در جامعه ایرانی و لزوم تلاش همگان برای تقویت این امر گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب فردی بود که خودباوری را در جامعه ایرانی زنده کرد و سبب تحول عمیق فرهنگی در جامعه شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حمید شاه‌آبادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در “همایش سیاست‌گذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی” که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد به موضوع خودباوری در هنر اشاره کرد و گفت: ما در بحث هنر اگر به موضوع خودباوری بپردازیم باید خودباوری را تعریف کنیم، چرا که به واسطه تعریف خودباوری و شناخت ظرفیت‌های فردی که بواسطه شناخت خودباوری ایجاد می‌شود می‌توان به موفقیت رسید و ما بعنوان مقدمه به این امر نیازمندیم.

وی ادامه داد:‌ در تعریف خودباوری باید جامعیت داشته باشیم، به این معنی که باید بدانیم چه انتظاری از خود داریم، به دنبال چه هستیم و خودباوری برای ما تا چه حد دارای اهمیت است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودباوری در رهیافت اسلامی را رابطه هر فرد با خدا دانست و افزود: در منطق اسلامی، اساس هر خودباوری مبتنی بر  اندیشه خداباوری است که شخص داشته‌ها، قبل و موفقیت‌هایش را با استناد در خودباوری‌اش می‌بیند که این خودباوری ریشه در تفکر تولید الهی دارد.

شاه‌آبادی اضافه کرد: اگر این خودباوری با اندیشه توحیدی همراه نباشد خطرناک می‌شود چرا که به جای خدا، فرد در محور قرار می‌گیرد و در دید اومانیستی، ما با چنین تفکری مواجهیم که خودباوری به ضد خودش تبدیل می‌شود و دستاوردی به همراه ندارد.

وی با بیان این نکته که هر فرد به خودباوری نیازمند است، گفت: خودباوری دارای حوزه‌های فردی و اجتماعی است و این امر ضمن آنکه داخل‌فردی است در حوزه اجتماعی نیز نمود دارد و فرد خودباور همه ابعاد وجود خودش را می‌بیند و در حوزه اجتماعی نیز این امر را اعمال می‌کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خودباوری در هنر را مربوط به عرصه فرهنگ دانست و افزود: اگر نگاه ما از نگاه فردی و شخصی خارج شده و جامعیت داشته باشیم و خودباوری خود را در فرهنگ باور کنیم، دارای جامعه‌ای خودباور خواهیم شد و می‌توانیم به قدرت‌های بزرگ دست یابیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب، قدرت اراده این امر را به  جامعه ایرانی داد و این جامعه آرمانی را تبیین کرد، گفت: امام خمینی(ره) اندیشه‌ای را تولید کرد که جامعه ایرانی را از خودباختگی به خودباوری رساند و سبب تحول عمیق فرهنگی در این حوزه شد و راه و رسم این راه را به ما نشان داد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اگر دشمن به دنبال جنگ نرم در حوزه فردی و اجتماعی است و به دنبال اشغال فضای فکری و ذهن و انگیزه‌ها و باورهای جوانان است به سبب آن است که می‌داند اگر جوان ایرانی به خودباوری برسد می‌تواند بسیاری از امور را حل کند و در غیر این صورت از انجام بسیاری از امور ناموفق خواهد بود. رسانه‌ها و هنر نقش مؤثری در مقابله با جنگ نرم برای تقویت این عرصه در جوانان دارد.

شاه‌آبادی با اشاره به انتظاراتی که در عرصه فرهنگ و تمدن بر عهده جوانان است، خاطرنشان کرد: در مقابل چالش‌هایی که در این حوزه با آن مواجهیم می‌توانیم با بسیج همه امکانات و کنار هم قرار دادن ظرفیت‌ها به موفقیت برسیم، که این امر می‌تواند سبب تحول عمیقی در عرصه هنر شود.

وی با اشاره به وظیفه‌ای که برای تقویت خودباوری و ظرفیت‌ها در این امر بر عهده جوانان است، گفت: خودباوری در دید کلی مبتنی بر اندیشه‌های دینی و هنری است که در ساختارهای سه وجهی احساس، عقل و ایمان شکل می‌گیرد و میزان آن شاخصی است که عامل تضمین خودباوری در هر جامعه است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر عزم و اراده جدی خود را جزم کنیم، یکی از بزرگترین سرمایه‌های ما در عرصه هنر، ایجاد خودباوری و به خصوص خودباوری اجتماعی است که این وظیفه بر عهده جامعه هنرمندان است و با تلاش همه مسئولان ذی‌ربط، به تحول بزرگی در این زمینه خواهیم رسید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.