امانتدار تار یحیی به منزل ابدی رفت

۲۲خردادماه،

موسیقی > چهره‌ها– گروه ادب و هنر- ندا انتظامی:
آیین خاکسپاری زنده‌یاد فریدون حافظی بهانه‌ای شد تا هنرمندان از کاندیداهای ریاست‌جمهوری گلایه کنند.

صبح روز قبل ۲۰خرداد اهالی موسیقی و دوستداران هنر به مقابل تالار وحدت آمدند تا پیکر این نوازنده تار و خالق قطعات «اسیر غم‌ها» ، «خانه کعبه»، «رقص گیسو»، «کیست همدم آه» ،«آتش عشق» و «مهربان» را به خانه ابدی مشایعت کنند.سیدعباس سجادی که اجرای برنامه را برعهده داشت این روز را آغازگر زندگی ابدی فریدون حافظی در قلب‌های دوستدارانش خواند و گفت: یاد او برای همیشه در دل‌های ما زنده خواهد ماند.

اولین چراغ انتقاد به کاندیداهای ریاست‌جمهوری در بی‌توجهی به وضعیت هنرمندان را سیدعباس سجادی روشن کرد. مدیرعامل مؤسسه پیشکسوتان هنر که البته این مراسم را تریبونی برای معرفی این مؤسسه تازه‌تاسیس دانسته بود بعد از تعریف از این مؤسسه و اعلام اینکه «مؤسسه هنرمندان پیشکسوت وظیفه خود می‌داند که در شادی‌ها و غم‌ها در خدمت خانواده ارزشمند هنرمندان پیشکسوت باشد» یا «مؤسسه هنرمندان پیشکسوت از هیچ گونه حمایت معنوی و مادی از هنرمندان پیشکسوت و در قبل دریغ نخواهد کرد» او با انتقاد از نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: متأسفانه نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون در هیچ‌یک از برنامه‌های خود اشاره‌ای به چگونگی حمایت از هنرمندان پیشکسوت نداشتند و این موضوع مهمی است که لازم است در همین چند روز باقیمانده به انتخابات نسبت به آن توجه بیشتری شود بنابراین من از همه نامزدهای محترم دعوت می‌کنم تا در این چند روز باقیمانده به انتخابات سری به مؤسسه پیشکسوتان هنر بزنند و از برنامه‌های ما آگاه شوند.

انـتـقاد دیـگر به نـامـزدهای ریاست‌جمهوری و البته مدیران هنری توسط مدیرعامل خانه موسیقی عنوان شد. او با ذکر این مسئله که استاد حافظی بیش از ۷دهه از عمر خود را صرف اعتلای موسیقی ایران کرد. این هنرمند فقید را در حوزه نوازندگی و آهنگسازی، هنرمندی جاودانه خواند. حمیدرضا نوربخش در مورد ساخته‌های زنده‌یاد حافظی گفت: آهنگ‌هایی که ما از این هنرمند شنیده‌ایم همگی از آثاری می باشند که همیشه در گوش مردم این سرزمین باقی می‌ماند.

حضور مدیران هنری در این مراسم سبب شد که نوربخش به انتقاد از مدیران هنری بپردازد که بعد از مرگ به یاد هنرمندان می‌افتند. او با لحنی تند تصریح کرد: آقایان مدیر و مسئول آیا هنرمندان باید در بستر بیفتند که سراغی از آنها بگیریم؟ آیا باید رو به مرگ باشند که احوال آنها را جویا شویم؟ آقایان مدیر قدری به‌خود بیایید، چراکه وضعیت موسیقی و هنرمندان ارزشمند این هنر فاخر و ارجمند نباید اینچنین باشد.

البته او در این مراسم به وضعیت خانه موسیقی و بی‌توجهی مسئولان به این نهاد صنفی هم اشاره کرد. او از حضور نماینده محمدباقر قالیباف در این مراسم استقبال کرد و یادآور شد: کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید تکلیف خودشان را با موسیقی مشخص کنند؛ متأسفانه کاندیداهای ریاست‌جمهوری حتی از بردن نام موسیقی نیز ابا دارند. وقتی از هنر صحبت می‌کنند می‌گویند سینما، تئاتر و هنرهای دیگر. من قصد ندارم تلخ صحبت کنم اما مجبورم، چراکه دل اهالی هنر دردمند است.

فریدون حافظی که امانتدار تار استاد یحیی بود، شامگاه ۱۶خرداد به‌علت بیماری قلبی و کلیوی در سن ۸۷سالگی درگذشت. آیین خداحافظی از این هنرمند فقید، با آوازخوانی عبدالحسین مختاباد و سالار عقیلی همراه بود. مختاباد تصریح کرد: نمی‌دانم چه زمانی این ابرهای غم از آسمان هنر و فرهنگ کشورمان کنار می‌رود تا ما در یک مراسم شادی کنار یکدیگر باشیم. او به ذکر ویژگی‌های فریدون حافظی پرداخت و گفت: رفتن حافظی موسیقی ایرانی را عزادار کرد و من از خدا بار دیگر می‌خواهم که ابرهای غم را از موسیقی ایرانی کنار ببرد. اما سالار عقیلی که قطعه «رقص گیسو» را با آهنگسازی این مرحوم خوانده بود، در ابتدای سخنان خود گفت: امسال و سال قبل، سال‌های خوبی برای هنر ایران نبود و ما شاهد از دست دادن هنرمندانی بودیم که هر کدام تأثیر بسیاری روی فرهنگ و هنر این سرزمین داشتند.

او حافظی را هنرمندی دانست که تا آخرین نفسش در راه اعتلای موسیقی گام برداشت و در این مورد تصریح کرد: حتی در آخرین روزهای زندگی نیز دست‌بردار نبود و عاشقانه به‌کار آهنگسازی خود ادامه می‌داد. این مراسم با پخش قطعه‌ای از نوازندگی تار زنده‌یاد فریدون حافظی پایان یافت و پیکر این هنرمند برای خاکسپاری به سوی بهشت‌‌زهرا بدرقه شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.