اماکن عمومی مجوز Wi Fi می‌گیرند؟

مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که ارایه خدمات اینترنت پرسرعت با استفاده از فن‌آوری وای‌فای در اماکن عمومی نیازمند دریافت مجوز از رگولاتوری است.

حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: چارچوب ارائه خدمات اینترنت در بستر وای‌فای توسط سازمان تهیه شده و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و پس از تصویب آن مرجع به اجرا درخواهد آمد.

مدیر کل دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی تصریح کرد: بنابراین هنوز مجوزی در این باره صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، هنوز توضیحاتی درباره تعداد درخواست‌ها و اجرایی شدن این طرح توسط بخش خصوصی یا دولتی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه نشده است.

Wi Fi مخفف کلمات Wireless Fidelity و در حقیقت یک شبکه بی‌سیم است که مانند امواج رادیو و تلویزیون و سیستم‌های تلفن همراه از امواج رادیویی استفاده می‌کند.

برقراری ارتباط با شبکه بی‌سیم شباهت زیادی به یک ارتباط رادیویی دو طرفه (مانند بی‌سیم پلیس) دارد: آنچه رخ می‌دهد به این شکل است که یک مبدل بی‌سیم اطلاعات را به سیگنال‌های رادیویی ترجمه و آن‌ها را ارسال می‌کند. یک روتر (router) بی‌سیم سیگنال‌ها را دریافت، رمزگشایی و به اطلاعات تبدیل می‌کند. حال این اطلاعات با استفاده از یک اتصال سیمی اترنت به اینترنت فرستاده می‌شود.

این فرآیند در جهت معکوس هم کار می‌کند (آنچه بیشتر کاربران معمولی آن را احساس می‌کنند) یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت، به سیگنال‌های رادیویی تبدیل و برای کامپیوترهایی که مجهز به سیستم بی‌سیم هستند، ارسال می‌کند.

امواج رادیویی که برای شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شوند، با امواج رادیویی به کار رفته در تلفن‌های همراه و واکی تاکی‌ها و مانند آن‌ها تفاوت‌هایی دارد. آن‌ها می‌توانند امواج رادیویی را ارسال و دریافت و صفر و یک‌ها (اطلاعات دیجیتال) را به امواج رادیویی و بالعکس تبدیل کنند.

امواج رادیویی Wi Fi چند تفاوت قابل توجه با این امواج رادیویی دارند؛ انتقال اطلاعات با استفاده از امواج فرکانس بالای ۲٫۴ گیگاهرتز یا ۵ گیگاهرتز صورت می‌گیرد که فرکانس آن از فرکانس امواج رادیویی واکی تاکی تلفن‌های همراه و تلویزیون به مراتب بالاتر است، البته فرکانس بالاتر اجازه حمل اطلاعات بیش‌تری را می دهد.

آن‌ها از استاندارد ۸۰۲٫۱۱ استفاده می‌کنند که با چند چاشنی مختلف عرضه می‌شوند و عبارتند از ۸۰۲٫۱۱a: اطلاعات را با فرکانس ۵ گیگاهرتز انتقال می‌دهد و می‌تواند اطلاعات را حداکثر تا سرعت ۵۴ مگابایت در ثانیه ارسال کند و اثر اعوجاج و تداخل امواج در آن بسیار کم است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.