امروز حاشیه‌ها تا لبه تشک کشتی آمده است

جام جم آنلاین: مدیر تیم‌های ملی کشتی معتقد است همواره حاشیه‌هایی که در آستانه المپیک به وجود آمده اند، به کشتی ایران لطمه زده است و برای المپیک لندن باید مراقب این موضوع بود.

به گزارش فارس، رسول خادم که در برنامه ورزش و مردم حضور پیدا کرده بود، درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد پیش از حضور در المپیک لندن و انتظارات بالا از این تیم، گفت: تیم‌های خوب در المپیک‌های گذشته کم نداشتیم. در تیم المپیک ۹۲ بارسلونا علیرضا سلیمانی، مجید ترکان و امیررضا خادم قهرمان جهان بودند و عسگری محمدیان مدال المپیک داشت که خیلی از تیم حالا بهتر بودند، اما یک نقره و ۲ برنز حاصل تلاش آنها در المپیک بود.

وی ادامه داد: در المپیک ۹۶ آتلانتا امیررضا خادم، اکبر فلاح و من سه  قهرمان جهان به همراه عباس جدیدی، غلامرضا محمدی و محمد طلایی از عنوان‌داران جهان بودند که حاصل آن یک طلا، یک نقره و یک برنز المپیک بود. در سال ۲۰۰۴ هم علیرضا دبیر، علیرضا حیدری و علیرضا رضایی همه از عنوان‌داران جهان بودند که فقط یک مدال طلا به‌دست آمد.

خادم تصریح کرد:‌ در المپیک‌ها خیلی از مواقع تیم‌‌های خوبی داشتیم که به آنها امید بسته بودیم نتایجی در خور و شایسته کشتی ما کسب کنند، اما در ۶ دوره المپیک که حضور داشته‌ایم در مجموع سهم کشتی ما ۱۲ مدال؛ ۲ طلا، ۵ نقره و ۵ برنز بوده است که به طور میانگین در هر دوره ۲ مدال گرفته‌ایم. از طرفی در ۵ دوره از این المپیک‌ها یک سرمربی هم حضور داشته است؛ منصور برزگر که سرمربی میدان دیده‌ای بوده است.

مدیرتیم‌های ملی کشتی افزود: میدان المپیک میدان متفاوتی است، اما دلیلی ندارد که بخواهیم آن را بزرگ کنیم. با باورهای سنتی و باورهایی که کشتی‌گیران‌مان را در گذشته عازم مسابقات جهانی می‌کردیم نمی‌توان در این میدان نتیجه گرفت.

دارنده مدال طلای المپیک آتلانتا تصریح کرد: امروز حجم حاشیه‌ها به طور جدی کشتی و کشتی‌گیران ما را تهدید می‌کند به طوری که تا کنار خط زرد تشک کشتی هم آمده است.

وی ادامه داد: بارها شاهد بودیم کشتی‌‌گیر قبل از این‌که به میدان برود، مربی از هم پاشیده است و نتوانسته بار روانی را تحمل کند. در المپیک آتلانتا قبل از مسابقه تیم از هم پاشید. در المپیک بارسلونا هم به همین صورت، در خیلی از المپیک‌های گذشته هم دچار همین حاشیه‌ها شدیم. به همین دلیل دنبال این هستیم که در المپیک لندن کشتی‌گیران را با نگرش جدید روی تشک بفرستیم.

مدیر تیم‌های ملی کشتی درباره دلایل ناکامی کشتی ما در المپیک‌های گذشته گفت:‌ بهتر است بخش عمده‌ای از این مسائل بعد از المپیک گفته شود. در برنامه‌ریزی‌های فنی که انجام می‌دهیم نقطه اوج از نظر آمادگی جسمانی زمان محدودی را در بر می‌گیرد که نمی‌تواند بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ روز باشد. در بسیاری از مسابقات یا نقطه اوج قبل از رقابت‌ها بود مانند آتلانتا یا بعد از آن.

رسول خادم افزود: در تورنمنت‌هایی که در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کردیم با در نظر گرفتن این نقطه اوج، نقاط ضعف و قوت کشتی‌گیران مشخص می‌شود. تلاش کردیم با حضور در تورنمنتی مانند اسپانیا که سطح بالایی هم نداشت بخشی از نواقصی که در جام جهانی داشتیم را برطرف کنیم. متاسفانه در برنامه‌ریزی‌های فنی در المپیک‌ها و در تحمل بار روانی و حاشیه‌ای که به تیم تحمیل می‌شود مشکل داشتیم.

از ناحیه داوری ضربه خورده‌ایم

وی ادامه داد: بارها در میادین مهم بخصوص المپیک از ناحیه داوری ضربه خورده‌ایم. متاسفانه شرایط خوبی را برای منظور شدن حق و حقوق کشتی‌گیران‌مان نداریم. حساسیت زیادی در فیلا روی کشتی ایران وجود دارد و به نظر می‌رسد برای جلوگیری از نتایجی که کشتی‌گیران ما ممکن است مقابل حریفان کسب کنند، وارد عمل شوند.

وی افزود: تنها موضوعی که ممکن است مانع کار کشتی‌گیران ما در مقابل حریفان شود همین بحث داوری است. در تورنمنت اسپانیا نماینده فیلا که از کشور ترکیه بود نهایت تلاش خود را برای اعمال نفوذ در کشتی‌های کشتی‌گیران ما انجام داد. مطمئنم بیشتر از آنکه کشتی‌گیران حریف، رقیب ما باشند داوران حریف ما هستند.

خادم در پاسخ به این سؤال که برای مقابله با استرس و بار روانی ناشی از نتیجه‌گیری در المپیک چه تدابیری در نظر گرفته شده است، گفت: حق مردم است که از کشتی انتظار بالایی داشته باشند. به خاطر جایگاه تاریخی و فرهنگی که کشتی در فرهنگ ما دارد، شکست‌ها و پیروزی‌ها معنا و مفهوم دیگری برای مردم دارد. در چند سال گذشته آنقدر جایگاه کشتی پائین آمده بود که خیلی از مردم قهرمانان کشتی را نمی‌شناختند. در برخی از رشته‌ها شاید پیروزی مقابل کشورهای حاشیه خلیج فارس انتظارات مردم را برآورده کند، اما در کشتی انتظارات بالا است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.