امروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام می‌شود

در این میان برخی حامیان آیت‌ا… هستند که یکی از راهکارهای ثبات اعتدال در کشور را حضور وی در مرحله نهایی انتخابات می‌دانند؛ آنها برای راضی کردن او برای حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش زیادی کردند و نقش مهمی در این حضور داشتند لذا اکنون وظیفه خود می‌دانند تا برگزاری انتخابات حمایت‌های خود را ادامه دهند. علی مطهری از جمله حامیان آیت ا… هاشمی است که روز گذشته با بیان این‌که «برخی می‌گویند ممکن است هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت شود» مدعی شد: در این صورت شاید راهی وجود داشته باشد. ایسنا نوشت؛ علی مطهری در جمع خبرنگاران در مورد تاثیر جدی شدن گمانه‌زنی‌ها درباره ردصلاحیت‌ برخی کاندیداها مثل هاشمی رفسنجانی ابراز عقیده کرد: هاشمی کسی است که در میان افراد موجود نقش مهمی را در ایجاد انقلاب اسلامی داشته است. وی ادامه داد: اگرچه انتقاداتی نیز در برخی جاها به هاشمی رفسنجانی وارد است اما این دلیل نمی‌شود که در عرصه نماند. وی درباره اینکه اگر هاشمی ردصلاحیت شود؛ اعتراض خواهد کرد؟ گفت: بعید می‌دانم، بنده که نمی‌توانم از طرف ایشان صحبت کنم. نماینده مردم تهران افزود: برخی می‌گویند رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند کارها را انجام دهد، از کجا می‌دانید هاشمی این توانایی را ندارد؟

پاسخ به منتقدان هاشمی در مجلس

به نظر می‌رسد برخی منتقدان که عده‌ای از آنها نماینده مجلس هم هستند، برای یافتن روزنه‌‌ای هر چند کوچک در راستای نظر خود مبنی بر ردصلاحیت هاشمی حتی تا لحظات آخر هم دست از کار نمی‌کشند. از جمله این افراد محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس است که روز گذشته با مطرح کردن سن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اینگونه عنوان کرد که «مجلس تا کنون سه مصوبه در خصوص اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری نباید بیشتر از ۷۵ سال داشته باشند تصویب کرده اما شورای نگهبان آن را رد کرده است ؛ در مذاکره‌‌ای که با برخی اعضای شورای نگهبان داشتم دریافتم که شورا این نظر مجلس را قبول دارد و می‌خواهد این نظر را ازطریق آیین‌نامه شورای نگهبان اعمال کند.» این نماینده مجلس خود اذعان دارد که شورای نگهبان ۳ بار این طرح مجلس را رد کرده است اما همچنان پیش بینی می‌کند که در آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان این موضوع وجود دارد و هاشمی بر اساس آن ردصلاحیت خواهد شد. عباسعلی کدخدایی در این باره به آرمان گفت که سن کاندیداها در قانونی که شورای نگهبان به بررسی صلاحیت کاندیداها می‌پردازد لحاظ نشده است لذا مطرح کردن سن ۷۵ سال برای کاندیداها موضوع صحیحی نیست. سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت جسمی یا سن نامزد ریاست‌جمهوری هم بیان کرد: در قانون تصریح نشده که رئیس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند. وی افزود: تا این دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رئیس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است. وی هر نوع تصمیم گیری در شورای نگهبان را در چارچوب قانون عنوان کرد و در باره شایعه تاثیر از سوی مقام‌ها بر تصمیم‌های این شورا گفت: حرف و حدیث‌های بدون مدرک و دلیل در واقع شایعه است. کسانی که به شورای نگهبان ایراد می‌گیرند، باید قانون اساسی ایران را بررسی کنند.

واکنش به بیانیه تعدادی از نمایندگان

البته پیش کشیدن سن آیت ا… تنها موضوعی نبود که کدخدایی آن را رد کرد چرا که چند روز قبل تعدادی از نمایندگان با صدور بیانیه‌‌ای از شورای نگهبان خواستند تا هاشمی ردصلاحیت شود و این بار هم سخنگوی شورای نگهبان به آنها پاسخ داد که بیانیه مدنظر قرار نخواهد گرفت. او درباره نامه ۱۰۰ نماینده برای ردصلاحیت رفسنجانی و مشایی خاطرنشان کرد: چون کشوری آزاد هستیم هر فرد یا گروه نسبت به افراد اظهارنظر می‌کند، اما شورای نگهبان نمی‌تواند درباره بررسی صلاحیت‌ها به صحبت‌هایی توجه کند که برخی از اقشار مردم می‌گویند. وی ادامه داد: شورای نگهبان مانع سخن گفتن یا طرح اعتراض‌های افراد نمی‌شود؛ اما باید در چارچوب قانون باشد. اگر این رفتار و گفتار در چارچوب قانون بوده است شورای نگهبان با کسی کاری ندارد. کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان این نگرانی را دارد که با رد صلاحیت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همین دلیل تحت فشار باشد؟ اظهارکرد: شورای نگهبان همچنان که امام خمینی (ره) می‌فرمودند، منافع عالی نظام را درنظر می‌گیرد و بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند؛ طبیعتا این شورا قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعایت کرده و سعی دارد که تصمیماتش در همین چارچوب اتخاذ شود. وی افزود : شورای نگهبان برای انتخابات آینده نیز همین‌گونه عمل خواهد کرد و از هیچ کسی جز خداوند بزرگ ترس و واهمه‌ای ندارد. همه افرادی که در شورا هستند، مستقل هستند و در تصمیماتشان، ترس از خدا را ملاک قرار می‌دهند نه ترس از دیگران را.

آرمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.