امر به معروف را سیاسی نکنیم

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – از چهارشنبه ۱۶مهرماه که ۱۵۶نماینده مجلس با رأی موافق خود کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب رساندند، تا حاشیه‌های مختلفی به این طرح گره خورد، درون مجلس و صحن علنی صحنه تقابل و مخالفت‌های نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس بود و بیرون از صحن؛ اتفاقاتی مثل حادثه اسیدپاشی را عده‌ای به غلط به طرحی پیوند زدند که مجلس در دست بررسی داشت و به کلیاتش رأی مثبت داده بود.

چهارشنبه روزی، رئیس‌جمهور به سفر استانی رفت و همزمان که مجلسی‌ها جزئیات طرح حمایت از آمران به معروف را بررسی می‌کردند با لحنی که ته‌مایه گلایه و انتقاد داشت ابراز امیدواری کرد سرانجام طرح مجلس وحدت و انسجام باشد و به مجلسی‌ها کنایه زد که فقر بالاترین منکر است و مجلس به امور اقتصادی باید توجه بیشتری داشته باشد. در صحن علنی هم همان روز نمایندگانی از مجلس اصل۸ قانون اساسی را برای دولت یادآوری کردند و گفتند این اصل برای دولت در اهتمام به فریضه امر به معروف وظایفی ایجاد کرده است. بماند آنکه وزیر کشور هم در نامه‌ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعلام کرده بود.

این کش و قوس و مباحثه درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر به همین جا ختم نشد، به‌ویژه آنکه در مقطعی چنین عده‌ای تلاش می‌کردند با ربط دادن حادثه اسیدپاشی به طرح مجلسی‌ها، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به حاشیه ببرند. دیروز ضلع سوم قوای سه‌گانه هم وارد میدان شد. برگزاری همایشی با عنوان قانون و امر به معروف و نهی از منکر، این حلقه را تکمیل کرد. اما ۲جمله مشترک از برادران لاریجانی در پیوند با نظراتی که روحانی در زنجان مطرح کرد نشان داد سران قوا در کلیات ماجرا وحدت نظر دارند و اختلاف سلیقه در نحوه اجرای یک فریضه است.

  • دو جمله مشترک

رئیس قوه قضاییه در این همایش با تقدیر از اقدام نمایندگان مجلس در تدوین این طرح گفت: تقنین در این باب نباید سیاسی شود؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک مقوله شرعی است و همه باید کمک کنند که یک قانون روشن نوشته شود. دستور برگزاری این همایش از سال گذشته توسط آیت‌الله آملی لاریجانی صادر شده و محور اصلی آن قانون نهاده شده بود که تقارن اتفاقی با بحث امر به معروف و نهی از منکر در مجلس و دولت یافت. رئیس‌مجلس همزمان با برگزاری این همایش در مجلس ‌گفت که فضا‌سازی‌ و مرتبط کردن طرح امر به معروف با برخی از مسائل رخ‌داده کار نادرستی بود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور در سفر پایان مهرماه خود به زنجان دیدگاه کلی خود را نسبت به طرح مجلس اینگونه بیان کرده بود که از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند، بلکه همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند. روحانی هشدار داد که «مبادا تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما ناامنی آغاز شود چون اساس معروف، امنیت است و برای برادری و کرامت انسانی و احترام به یکدیگر مطرح شده است پس مبادا که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم و دروغ و تهمت، رشوه‌خواری و بورسیه تقلبی را منکر نپنداریم.»

  • انتقاد و پاسخ

در روزی که آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و برخی دیگر از مسئولان قضایی ضمن اعلام حمایت از طرح نمایندگان انتقاداتی را هم نسبت به ستاد پیش‌بینی شده در این طرح برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر وارد کردند علی لاریجانی همزمان اعلام کرد: ممکن است عده‌ای در ترتیب این ستاد نظر داشته باشند که به‌موقع در مجلس مورد مداقه قرار می‌گیرد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در همایش ملی «قانون و امر به معروف و نهی از منکر» با بیان اینکه به‌خاطر بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر باید از مجلس محترم تقدیر کرد، گفت:

من می‌خواهم فقط ۲نکته را در رابطه با این طرح تذکر بدهم؛ یکی اینکه در ماده۱۷ این طرح ستادی پیش‌بینی شده که مسئول اجرای قانون مذکور، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد دراین رابطه است. وی با بیان اینکه این شاکله از ستاد خلاف قانون اساسی است، گفت: در این ستاد گفته شده یک نماینده تام‌الاختیار از قوه قضاییه وجود دارد. ما حسب قانون اساسی حق نداریم ستاد تشکیل دهیم و اختیاراتی را از پیش خودمان به این ستاد بدهیم. اختیارات در قانون اساسی روشن است و ما نمی‌توانیم وظایف دستگاه‌ها را به یک ستاد بدهیم و بگوییم این یک قانون است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان مکرراً به شیوه مذکور ایراد گرفته است، گفت: نظیر این امر در لایحه پیشگیری از وقوع جرم یعنی لایحه‌ای که خود قوه قضاییه آن را تهیه کرده هم وجود دارد. ولی من می‌گویم مخالف قانون اساسی است و اگر هم با آن موافقت کرده‌ام به‌خاطر مصلحت است. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی هم وظایفی را برای دولت و مردم یادآوری کرد و گفت: طبق اصل هشتم قانون اساسی در جمهوری اسلامی دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل؛ یعنی دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، این وظیفه را دارند. این اصل تصریح کرده که شرایط امر به معروف و نهی از منکر را قانون معین می‌کند. وی گفت: اگر قانون نباشد اصل هشتم قانون اساسی معطل می‌ماند.

  • ربطی ندارد

درگیر شدن افکارعمومی با موضوع اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اخیر شهر اصفهان و ابعاد اجتماعی و امنیتی آن در همایش قوه قضاییه نیز آثار خود را نشان داد. آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر این نکته که همه نظام پای این قضیه ایستاده است تا شهروندان امنیت داشته باشند، تصریح کرد: جنایات‌ رخ داده باید پیگیری شود و ما از همان ابتدا دستورات لازم را به رئیس دادگستری اصفهان داده‌ایم تا تلاش‌های لازم را در این راستا انجام دهند. وی در عین حال با انتقاد از ربط دادن موضوع اسیدپاشی‌ها به امر به معروف و نهی از منکر در کشور گفت: این فریضه الهی ربطی به‌کار جنایت‌کارانه و عمل شنیع و غیرانسانی ندارد. ما چرا باید فضا را آلوده کنیم. مخصوصا الان که یک طرح در رابطه با همین موضوع در مجلس مطرح است.

در این فضا چرا باید این کار انجام شود. وی تصریح کرد: رفتار غربی‌ها طبیعی است که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سمپاشی کنند و موضوع اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر وصل کنند. این نکته‌ای بود که علی لاریجانی هم دیروز در مجلس به آن اشاره کرد و گفت که اینکه پدیده اجتماعی زشت مستمسکی شود برای تسویه حساب سیاسی جریان‌ها خطای دیگری بوده که رخ داده است و بدتر از این موضوع مرتبط کردن آن به بحث امر به معروف و نهی از منکر است.

وی ادامه داد: کدام جریان سیاسی مطرح در کشور در پی چنین اقداماتی می‌تواند باشد، چرا فضای سیاسی کشور را بلاوجه غبارآلود می‌کنید از طرفی دیگر سیاسی کردن یک اقدام زننده جز فرصت‌طلبی چیز دیگری نیست و یک نامردی سیاسی است که متأسفانه زمانی در دوره‌هایی هم از این اقدامات شد و نتیجه آن تندروی‌هایی بود که به کشور لطمه زد. رئیس دستگاه قضا هم اما توصیه‌هایی عمومی در راستای تدوین طرح نمایندگان مجلس داشت. او در اظهاراتش تأکید کرد:

امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید به زبان لین، آرام و دوستانه انجام شود. امر به معروف باید با شرایط و حدود و علم به این شرایط و حدود انجام شود نه اینکه برای انجام آن مرتکب یک منکر دیگر شود. به‌طوری که بپریم وسط خیابان و اگر خانمی حجابش بد است شروع کنیم به داد و بیداد کردن. وی تصریح کرد: گزارشی به من دادند که طبق آن فردی برای امر به معروف به یک ماشین چسبیده بود و ماشین حرکت کرده بود و او پرت شده بود. این کار چه لزومی دارد؟ وی افزود: اتفاقا من دیدم در طرح مرتبط با امر به معروف در مجلس به این مسئله توجه شده است و غیر از تذکر لسانی را اجازه نداده‌اند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.