امر به معروف و نهی از منکر سبب اصلاح امت اسلامی می‌شود

۰۵م آذر ،

44-138.jpg

امام جمعه اسلام‌آباد غرب گفت: قیام امام حسین (ع) بیش از هرچیز به خاطر امر به معروف و نهی از منکر بود، چرا که ایشان معتقد بودند نتیجه عملی امر به معروف و نهی از منکر اصلاح جامعه و امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام سیدشجاع الدین ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، هدف امام حسین (ع) را منطبق بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و با اشاره به بیانات امیرالمومنین (ع) مبنی بر این‌که مردم نباید نسبت به مسوولان بی تفاوت باشند، اظهار کرد: ایشان فرموده‌اند در صورتی که مردم نسبت به مقوله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بی تفاوت باشند، دعای خوبان مستجاب نمی‌شود.

ابطحی در پاسخ به این سوال که آیا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بر عهده قشر خاصی از اشخاص جامعه است، تصریح کرد: این وظیفه در وهله اول یک وظیفه همگانی است، اما عمل به آن واجب کفایی است.

وی با اشاره به این‌که «آمر به معروف و ناهی از منکر باید معروف و منکر را به خوبی بشناسد» تصریح کرد: در غیر این صورت ممکن است فرد نادانسته از روی جهالت امر به معروف و نهی از منکر کند و در این زمینه روایتی از پیامبر کرم (ص) نقل شده است که ایشان گفته‌اند زمانی بیاید که بعضی از مردم معروف را منکر بدانند و منکر را معرف.

ابطحی گفت: علم و آگاهی و شناخت مراتب امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اولیه آمر به معروف و ناهی از منکر است.

وی سپس سبب اصلی کم توجهی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر را سخت بودن آن قلمداد کرد و افزود: تذکر دادن رکن اصلی عمل به این فریضه است، این در حالی است که تذکر دادن سخت است و گاهی بی توجهی و حتی کتک خوردن و … را در پی دارد.

ابطحی افزود: نصیحت کردن همیشه تلخ است و فرد نصیحت کننده را از چشم می‌اندازد و این مساله در جایگاه خود می‌تواند نقش موثری در کمرنگ کردن امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.