امشب کمی رخ ماه خواهد گرفت

۰۸م آذر ،

ماه گرفتگی یکی از اتفاقهای جذاب و پر اهمیت است که ما می توانیم آن را در آسمان رصد کنیم.

علی ابراهیمی سراجی، رویتگر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:در زمان تابش خورشید به زمین سایه زمین به صورت شکلی مخلوط در فضا انتشار یافتن میابد و هنگامی که قمر ماه در چرخش مداری خود وارد این سایه مخلوطی شود کمی تاریک و سرخ می گردد که به آن ماه گرفتگی یا خسوف می گویند.

 وی افزود: ماه دارای نوری به نام مهتاب است که آن را از خورشید تامین می کند ما ناظران زمینی می توانیم به راحتی آن را رصد کنیم.

ابراهیمی سراجی اظهار داشت : ماه گرفتگی به سه دسته جزئی نیمسایه ای و کامل تقسیم می گردد که ماه گرفتگی امروز به صورت نیمسایه ای است که از ساعت ۱۵:۴۵ آغاز و تا ساعت ۲۰:۲۱ نیز ادامه دارد؛یعنی گوشه ای از ماه در هنگام طلوع گرفت خواهد داشت.

وی میزان این ماه  گرفتگی را ۵۵/۹۱ درصد دانست و تاکید کرد : این ماه گرفتگی آنقدر کم است که با چشم هیچ تغییری در رخ ماه نخواهید دید و فقط کمی نور آن کاهش می یابد و برای رصد آن باید در شرایط رصدی مناسب بدون آلودگی نوری با استفاده از ابزار ابتیکی اقدام کرد.

ابراهیمی سراجی خاطر نشان کرد: مراحل این ماه گرفتگی در آسیا ، اروپا، استرالی،آفریقا به جز مناطق غربی،آمریکای شمالی به جز مناطق شرقی به راحتی قابل ملاحظه و بررسی است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.