امضاء پروتکل پنجم تا پایان سال جاری

فروردین ۱۴۰۳

با اشاره به آب شیرین کن ها به عنوان چالش تازه در پیش روی خلیج فارس گفت: به طور طبیعی نزولات جوی در حوزه خلیج فارس کم است .

یعنی اگر رقم متوسط کشوری در طول سال ۲۵۰ میلی متر باشد در حوزه خلیج فارس ۷۶ میلی متر است اما تبخیر بسیار بسیار است که سبب می گردد آب بیشتری از دریای عمان وارد خلیج فارس شود این در حالیست که دریای عمان به طور طبیعی دارای نیترات و فسفات بالاتری است.
وی با اشاره به کم آبی کشورهای عربی ادامه داد: کشورهای عربی هم در سواحل خود دچار کم آبی می باشندعلاوه بر اینکه آنها رودخانه طبیعی ندارند و بنابراین ناچار می باشند آب مورد نیاز خود را از طریق شیرین کردن آب خلیج فارس تامین کنند.
همانطور که الان در بسیار از جاهای دنیا این امر متدوال شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار واحد آب شیرین کن در سراسر دنیا وجود دارد سهم ایران را ناچیز خواند واظهار داشت: ایران هم سابقه استفاده ازآب شیرین کن را دارد اما سهم ما بسیار ناچیز است.

کرباسی با اشاره به آلودگی های ناشی از استفاده از آب شیرین کن اذعان داشت: اختلاف دمای پسابی که از آبی شیرین کن ها در خلیج فارس ایجاد می گردد قابل توجه است به طوری که در بعضی جاها ممکن است اختلاف دما به ۱۳ درجه سانتیگراد برسد این در حالیست که طبق ضوابط زیست محیطی این اختلاف دما نباید بیش تر از ۳ درجه باشد.
البته این مشکل را می گردد با راهکارهای مهندسی از جمله افزایش طول لوله و استفاده از جت هایی که آب گرم را با سرعت بیشتری پخش می کنند دما را در حد ۳ درجه نگه داشت.
وی افزایش شوری را عامل دیگر استفاده از آب شیرین کن ها برشمرد و گفت: استفاده از واحدهای آب شیرین کن می تواند شوری آب را در یک محیط ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری خودش تا دو و نیم برابر شوری فعلی خلیج فارس افزایش دهد به طور مثالً ۴۰ppt باشد به ۸۰ppt می رساند البته مدیریت تلخ آب هم مانند مدیریت دمای آب است که می توان از آن جلوگیری کرد.
معاون محیط زیست دریای سازمان محیط زیست در خصوص واکنش سازمان به افزایش آب شیرین کن ها اذعان داشت: تاکنون واکنش ما از طریق کنوانسیون کویت به ۴ پروتکل انجامید اما هیچ کدام از پروتکل ها استفاده از آب شیرین کن را منع نکردند چراکه با شرایط موجود استفاده از آب خلیج فارس منوط به استفاده از آب شیرین کن است.
عبدالرضا کرباسی ادامه داد: اما ما به راپمی پیشنهاد دادیم که در دستورالعمل های زیست محیطی فعالیت ها تدوین و به اجرا گذاشته شود و نحوه استقرار آب شیرین کن ها و اینکه چگونه تلخ آب خود را تخلیه کنند و دما را کنترل کنند در آن لحاظ شده است.
وی با اشاره به همکاری ایران در این زمینه گفت: برای مقابله با این چالش ها امیدواریم در قالب کنفدراسیون کویت بتوانیم پروتکل های بیشتری داشته باشیم همچنین به دنبال این هستیم تا پروتکل پنجم که به تنوع زیستی خلیج فارس وابسته است را تا پایان سال به امضا برسانیم.
وی ادامه داد: این پروتکل تدوین شده هر ۵ کشور هم مجوزهای خود را از مراکز زیربط در کشور خود دریافت کرده اند و تنها مانده یک نشست وزرایی که شهریور و یا مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد تا پروتکل به تصویب برسد.
معاون محیط زیست دریای سازمان محیط زیست با اشاره به اقدامات راپمی در حوزه خلیج فارس، خاطر نشان کرد: راپمی از طریق میمک در موضوع مقابله با آلودگی های نفتی اقدامات خوبی را انجام داده البته کشور ما هم از طریق سازمان بنادر بعضی از بنادر را مجهز به تأسیسات دریافت فضولات نفتی کرده است./


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.