امضای قرارداد توسعه ۵ میدان نفتی کشور در سال جاری

سه شنبه ۲۳ خرداد – ۰۹:۳۶:۲۳ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اعلام کرد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: قرارداد های توسعه میدان های سهراب، سپهر، اروند، جفیر و سوسنگرد با هدف تولید زودهنگام این میدان ها امسال امضا می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، سلبعلی کریمی  تصریح کرد: توسعه این میدان ها با هدف مشخص شدن متولی برای آغاز فعالیت های توسعه ای با برنامه مشخصی دنبال شود.
وی گفت: توسعه میدان سوسنگرد یکی از اولویت های کاری شرکت در سال جاری است و قرارداد آنها نیز به زودی امضا می شود.
کریمی در باره توسعه میدان های سپهر و اروند نیز گفت: با توجه به موقعیت مناسب این میدان ها در تلاش هستیم که  تولید زودهنگام از آنها به زودی محقق شود تا ارزیابی کامل تری از توسعه آنها بدست آوریم.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در مرحله تولید زودهنگام روزانه حدود ۱۰ هزار بشکه نفت از میدان های سپهر و اروند تولید شود، بر اساس مطالعه های طرح توسعه (ام دی پی) ظرفیت تولید هر یک از میدان ها مشخص خواهد شد.
کریمی در باره آخرین وضعیت مین روبی میدان جفیر گفت: این میدان در سه مرحله مین روبی شد، البته هیچ تضمینی وجود ندارد که در منطقه ای پس از مین روبی مواد ناریه و آتش زا وجود نداشته باشد.
وی اظهارکرد: شرکت پتروایران یکی از گزینه های مطرح برای توسعه میدان جفیر است ولی هر شرکتی که توانایی توسعه آن را داشته باشد نیز می تواند برای توسعه میدان جفیر مشارکت کند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروند افزود: مذاکره با پتروایران و  دیگر  شرکت های فعال برای توسعه میدان جفیر انجام شده و با هر کدام که بتوانیم قرارداد توسعه این میدان را نهایی خواهیم  کرد.
کریمی در باره توسعه میدان سهراب گفت: تفاهم نامه توسعه این میدان که میان شرکت اروندان (به نیابت از شرکت ملی نفت ایران) و شرکت دانا انرژی اول اردیبهشت امسال به امضا رسید، شامل سه مرحله، تهیه گزارش فنی-اقتصادی، HOA، تهیه ام دی پی و توسعه کامل میدان است.
وی گفت: میدان سهراب در نزدیکی مرز است و احتمال مشترک بودن آن با کشور عراق وجود دارد ولی هنوز در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم.
بر پایه این گزارش، میدان های زیر نظر شرکت نفت و گاز اروندان دارای گستردگی قابل توجهی از نظر ابعاد، خصوصیات فیزیکی، سنگ و سیال و پیچیدگی فنی است. میدان های آزادگان و یادآوران از نظر میزان در گروه میدان های بسیار بزرگ، میدان های دارخوین، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه در گروه میدان های متوسط و بزرگ و میدان های امید، اروند، سهراب، مهر، سپهر و خرمشهر در رده مخازن کوچک طبقه بندی می شوند.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۳۹۵ با توسعه میدان های دارخوین ۳، بندکرخه، یادآوران، یادآوران (سروک)، آزادگان جنوبی و شمالی، یاران، دارخوین ۲ و ۱، جفیر، اروند، سوسنگرد، سهراب و سپهر تولید نفت مناطق غرب کارون به ۶۹۸ هزار بشکه در روز می رسد.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۲۰۹۳۶۲۳۶۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.