امضای توافق‌نامه هسته‌یی بین امارات و آرژانتین

۲۶م دیماه ،

خبرگزاری رسمی امارات اعلام کرد که در طول سفر رییس‌جمهور آرژانتین به امارات، دو کشور توافق‌نامه‌ای را امضا کردند تا در حوزه انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری “وام” اعلام کرد که این تفاهم‌نامه توسط شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات و هکتور تیمرمن، همتای آرژانتینی وی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستینا کرشنر، رییس‌جمهور آرژانتین و شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات در مراسم این توافق‌نامه هسته‌یی شرکت کردند.

امارات در اواسط ماه ژوییه اعلام کرد که با همکاری یک کنسرسیوم کره جنوبی به عنوان بخشی از برنامه‌های خود برای تولید برق از سال ۲۰۱۷ ساخت دو نیروگاه از چهار نیروگاه هسته‌یی را که هر یک ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات دارند را آغاز کرد.

رهبری کنسرسیوم کره جنوبی بر عهده شرکت برق کره (کپکو) است.

با این که امارات صادرکننده نفت است انرژی هسته‌یی را انتخاب کرده است، زیرا آن را یک منبع اقتصادی و مقرون به صرفه می‌داند.

امارات که طبق برنامه‌هایش قصد دارد چهار نیروگاه هسته‌یی‌اش را تا سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کند امیدوار است انرژی هسته‌یی یک چهارم نیازهایش به برق را برطرف کند.

انتظار می‌رود نیاز این کشور به برق از ۱۵٫۵ گیگاوات فعلی به ۴۰ گیگاوات برسد.

امارات پیش از این توافق‌نامه‌ای نیز با روسیه برای توسعه و استفاده از انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز امضا کرده بود.

دولت امارات پس از امضای این توافق‌نامه اعلام کرد که هدف از آن تبادل فن‌آوری، تجهیزات و مواد هسته‌یی با روسیه است.

این توافق‌نامه پس از آن امضا شد که سازمان فدرال نظارت هسته‌یی امارات اوایل سال میلادی قبل اجازه ساخت دو راکتور هسته‌یی را در این کشور داد.

تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان و امارات که در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند گاز کافی برای رفع نیازهای روزافزون‌شان به انرژی تولید کنند، به انرژی هسته‌یی روی آورده‌اند.

در حال حاضر حدود ۸۰ درصد برق امارات از طریق سوزاندن گاز طبیعی و باقی آن از طریق نفت تامین می‌شود، در حالی که امارات در تلاش است نفت خود را برای صادرات حفظ کند.

دولت امارات در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که توافق‌نامه با روسیه برای اجرایی کردن قراردادهای تجاری که نیازمند انتقال مواد و فناوری‌های هسته‌یی بین دو کشور است، لازم است.

در ادامه این بیانیه آمده است که این توافق‌نامه به دنبال توافق‌نامه‌های مشابهی با استرالیا و کانادا که تولیدکننده اورانیوم می باشند و آمریکا، انگلیس، کره‌جنوبی و فرانسه که از صنعت هسته‌یی گسترده‌ای برخوردارند صورت می‌گیرد.

شرکت انرژی هسته‌یی امارات در ماه اوت قراردادهایی به ارزش ۳ میلیارد دلار به شش شرکت بین‌المللی از جمله شرکت روسی تنکس و شرکت فرانسوی آروا امضا کرد تا این شرکت‌ها سوخت هسته‌یی و خدمات تبدیل و غنی‌سازی برای چهار نیروگاه هسته‌یی امارات را تامین کنند.

این شرکت علاوه بر آن مجوز ساخت دو راکتور هسته‌یی با طراحی کره ‌جنوبی را که هر کدام قابلیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات برق را دارند دریافت کرده است و ساخت اولین راکتور را در نیروگاه برکت در غرب ابوظبی آغاز کرده است و انتظار می‌رود که ساختمان دومین راکتور هسته‌یی در سال میلادی جاری آغاز شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.