امضای حکم اعدام ۱۲ تن از سوی کرزای

۳۰ آبان ،

یک منبع در دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته که حامد کرزای حکم اعدام ۱۲ تن را امضا کرده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود که این اشخاص به اتهامات قتل، تجاوز جنسی و آدم‌ربایی در دادگاه محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.

وی همچنین گفت که حکم اعدام در مورد این اشخاص از امروز (سه‌شنبه) قابل اجرا است و احتمال آن وجود دارد که شماری از آنها همین امروز اعدام شوند.

با این حال دادستانی کل افغانستان گفته که روند اجرایی شدن این حکم نیاز به وقتی بیشتر از یک روز دارد و اجرای آن امروز امکان‌پذیر نیست.

دادستانی کل افغانستان گفته است که نزدیک به ۲۶۰ تن دیگر هم از سوی محاکم قضایی به اعدام محکوم شده‌اند و منتظر تایید این حکم از سوی رئیس جمهوری می باشند.

گفته شده که حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان به سبب انجام بررسی‎های بیشتر پرونده‌های اعدامی‌ها، عجله‌ای برای امضای حکم اعدام آنها ندارد و گاهی این امر سبب می‌شود که اجرای این احکام برای مدت‌ها به تعویق افتد.

ناظران معتقدند که فساد اداری و ضعف در نهادهای قضایی ایجاب می‌کند که تایید نهایی احکام اعدام مجرمان از سوی رئیس جمهوری پس از بررسی و دقت لازم صورت گیرد. البته در بسیاری از کشورهای جهان که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند، اجرای حکم مستلزم تایید نهایی مقامات یا نهادهای خاص است.

اجرای حکم اعدام در افغانستان امری رایج است، اما در ۱۰ سال اخیر چنین حکمی بسیار به اجرا گذاشته نشده است.

برخی منتقدان گفته‌اند که اجرای این حکم در مورد بعضی از مجرمان جنایی و تروریستی به کاهش این گونه جرایم کمک می‌کند، اما دولت به این امر توجه چندانی نداشته است. در مقابل، مخالفان حکم اعدام معتقدند که چنین مجازاتی تاثیری بر کاهش جرایم ندارد و ممکن است احکام زندان طولانی و احتمالا سختگیرانه برای مرتکبین جرایم جدی، بیش از مجازات اعدام موثر باشد.

چند سال پیش یک آدم‌ربا هنگام اجرای حکم اعدام موفق به فرار شد و این امر انتقادهای بسیاری را علیه نهادهای قضایی و مجری قانون برانگیخت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.