امضای معاهده حقوق بشر توسط رهبران آ سه آن

۲۸ آبان ،

رهبران انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا در بیست و یکمین اجلاس خود یک سند بسیار مهم به نام “معاهده حقوق بشر آ سه آن” را امضا کردند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری آسیا، مقام‌ها اعلام کردند که وقتی موضوع حقوق بشر در میان باشد این کار یک اقدام مداوم و در جریان است.

در تصویب این معاهده، رهبران آ سه آن گفتند، آنها اطمینان دارند که این معاهده به ایجاد چارچوبی برای همکاری‌های حقوق بشر در آسیا و همچنین به روند توسعه آ سه آن کمک خواهد کرد.

در این معاهده حقوق بشر گفته شده که هر انسانی مستحق حقوق و آزادی بدون تبعیض نژادی، جنسی، سنی، زبانی، مذهبی و سیاسی است.

در این معاهده همچنین اعلام شده است که حقوق زنان، کودکان، اشخاص مسن و اشخاص معلول و کارگران مهاجر بخش لازم و اصلی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است.

این معاهده آ سه آن همچنین به منشور سازمان ملل، معاهده بین‌المللی حقوق بشر، بیانیه وین و “برنامه اقدام” اشاره می‌کند.

پروفسور چان هنگ چی، نماینده ویژه سنگاپور در کمیته حقوق بشر آ سه آن گفت: ۱۰ کشور در انجمن آ سه آن قرار دارند و هر یک از ما متعهد می‌شویم که بر اساس منشور سازمان ملل حقوق بشر را افزایش داده و از آن حمایت کنیم. حقوق بشر یک اقدام مداوم و جاری برای همه کشورهاست. هر کشوری همواره می‌تواند حقوق بشر را ارتقاء بخشد و با استفاده از این سند کشورهای عضو انجمن آ سه آن متعهد می‌شوند تا حقوق بشر را ارتقاء بخشند و هر یک از ما تلاش می‌کنیم تا حد ممکن این معاهده را عملی کنیم.

پروفسور چان به تغییرات کشورهای عضو آ سه آن اشاره کرد و میانمار را به عنوان نمونه مثال زد: “اصلاحات انجام شده در میانمار بسیار چشمگیر و دور از انتظار بود.”

این معاهده حقوق بشر به طور کلی شامل ۴۰ بند است و موضوعاتی از قبیل حقوق سیاسی، داخلی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین روندهای توسعه و افزایش صلح را در برمی‌گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.