امیدها برای درمان موثرتر هپاتیت ب

جام جم آنلاین: سالانه نیم میلیون نفر در سراسر جهان قربانی بیماری «هپاتیت ب» می‌شوند. هپاتیت ب نوعی بیماری ویروسی در انسان‌ها است که به کبد بیشترین آسیب را می‌ رساند. ویروس این بیماری در بسیاری از نقاط جهان همه گیر شده و در برخی مناطق چین و آفریقای جنوبی به یک بیماری بومی تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین، بیماری زایی از طریق مایعات بدن، خون، مقاربت جنسی و در ماه‌های آخر آبستنی از مادر به جنین منتقل می‌شود و ابتلا به این بیماری هیچ ارتباطی به سن، فصل و جنس ندارد.

 هپاتیت ب در مقابل روش‌های مختلف درمان، مقاومت می‌کند.

“ژیل گوسلن”، دانشمند فرانسوی و گروهش در سال ۲۰۰۵، دارویی ارائه کردند که موثر‌تر از سایر درمان‌ها بود. این دارو بر اساس مولکولی به نام تلبیوودین ساخته و از سال ۲۰۰۶ به بازار عرضه شد.

 این دارو واکسنی برای پیشگیری هپاتیت ب نیست، بلکه درمانی برای مقابله با ویروس فعال در بدن است.

 این دارو از اشاعه بیماری به تمام نقاط بدن جلوگیری می‌کند. گوسلن و گروهش در شهر مونپولیه فرانسه به مدت ۱۰سال بر روی این دارو کار کردند.

ژیل گوسلن می‌گوید: مزیت این مولکول مهار ازدیاد و پخش ویروس هپاتیت ب است و نه ویروس‌های دیگر. این یک مزیت بسیار بزرگ است چون یک درمان ویژه هپاتیت ب است. دومین مزیت این است که این مولکول حتی در درازمدت، هیچگونه مسمومیتی به همراه ندارد. ولی این دارو نمی‌تواند ویروس را از بین ببرد و اثر آن همیشه باقی می‌ماند و اگر درمان متوقف شود، ویروس دوباره شروع به تکثیر در کبد می‌کند.

این مولکول قبل از عرضه به بازار، بر روی حیوانات و پس از آن به صورت بالینی مورد آزمایش قرار گرفت. دانشمندان مشاهده کردند که مصرف یک بار در روز این مولکول توسط بیمار، از علائم مرض می‌کاهد و زندگی با این بیماری راحت‌تر می‌شود. گذشته از این، دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود و مشکلات و پیچیدگی‌های مربوط به تزریق را ندارد.

گوسلن ۶۲ ساله، چهل سال از زندگیش را وقف پژوهش علمی در زمینه پزشکی کرده است. او به دلیل کشف تلبیوودین، در میان نامزدان جایزه مخترع اروپایی قرار دارد. این مراسم، توسط اداره ثبت اختراع اروپایی در ماه ژوئن و در کپنهاگ برگزار می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. هاشم:

    سلام وخسته نباشید .امیداورم روزی برسد که درمان قطعی هپاتیت کشف شود و بی شک کشف کننده یکی از بهشتیان خواهد بود .چشمها در انتظارند ممنون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.