امید خروس‌ها به آمادگی ریبری

جام جم آنلاین: در آخرین بخش از معرفی تیم‌های حاضر در گروه «D» رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ به معرفی تیم ملی فوتبال فرانسه می‌پردازیم.

تیم ملی فوتبال فرانسه در آخرین رنکینگ فیفا در مکان شانزدهم جهان قرار دارد.

نحوه صعود

تیم ملی فرانسه در مسابقات انتخابی یورو ۲۰۱۲ در گروه «D» با تیم‌های بوسنی و هرزگوین، رومانی، بلاروس، آلبانی و لوکزامبورگ همگروه بود.

صعود برای فرانسه کار آسانی نبود. بعد از یک جام‌جهانی مصیبت بار، آنها رقابت‌های مقدماتی یورو را با شکست حیرت انگیز خانگی مقابل بلاروس آغاز کردند تا کار برای بلان دشوارتر شود اما این تنها شکست خروس‌ها در مرحله گروهی باقی ماند و بلان دیگر در هیچ دیداری طعم شکست را نچشید.

پیروزی ۲-۰ در خانه بوسنی نقش زیادی در بازگشت فرانسه به روزهای خوب داشت. فرانسوی‌ها در آخرین دیدار مرحله گروهی که به فینال شباهت داشت، بار دیگر مقابل بوسنی قرار گرفتند.

گل ادین ژکو بوسنی را در آستانه صعود به یورو قرار داد اما ضربه پنالتی سمیر نصری، فرانسه را به یورو ۲۰۱۲ رساند.

نتایج مسابقات انتخابی فرانسه به شرح زیر است:

فرانسه صفر-۱ بلاروس

بوسنی و هرزگوین صفر-۲ فرانسه

فرانسه ۲-صفر رومانی

فرانسه ۲-صفر لوکزامبورگ

لوکزامبورگ صفر-۲ فرانسه

بلاروس ۱-۱ فرانسه

آلبانی ۱-۲ فرانسه

رومانی صفر-صفر فرانسه

فرانسه ۳-صفر آلبانی

فرانسه ۱-۱ بوسنی و هرزگوین

رده‌بندی گروه «D» مسابقات انتخابی:

۱- فرانسه ۲۱ امتیاز

۲- بوسنی و هرزگوین ۲۰ امتیاز

۳- رومانی ۱۴ امتیاز

۴- بلاروس ۱۳ امتیاز

۵- آلبانی ۹ امتیاز

۶- لوکزامبورگ ۴ امتیاز

سابقه در مسابقات یورو

فرانسه دو بار قهرمان یورو شده اما آمار آنها در سایر ادوار چندان چشمگیر نیست. آنها در سال ۱۹۸۴ با رهبری میشل پلاتینی کبیر در خانه برای اولین بار قهرمان شدند در حالی که در دوره‌های پیش از آن کمتر فرصت حضور پیدا کردند. ۱۶ سال بعد و در فینالی دراماتیک مقابل ایتالیا، آنها بار دیگر قهرمانی در یورو را جشن گرفتند.

اما آنها در دو دوره اخیر چندان درخشان نبودند. در یورو ۲۰۰۴ در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب یونان شدند و چهار سال پیش در گروه مرگ، با شکست‌های تحقیرآمیز مقابل هلند و ایتالیا، وداعی زودهنگام با جام داشتند. انتظار می‌رود آنها در این جام روزهای بهتری داشته باشند.

سابقه حضور در مسابقات یورو:

۱۹۶۰- مقام سوم
۱۹۶۴- یک چهارم نهایی
۱۹۶۸- یک چهارم نهایی
۱۹۷۲- صعود نکرد
۱۹۷۶- صعود نکرد
۱۹۸۰- صعود نکرد
۱۹۸۴- قهرمان
۱۹۸۸- صعود نکرد
۱۹۹۲- مرحله گروهی
۱۹۹۶- نیمه نهایی
۲۰۰۰- قهرمان
۲۰۰۴- یک چهارم نهایی
۲۰۰۸- مرحله گروهی
۲۰۱۲- ؟

تیه‌ری هانری مهاجم این تیم با زدن ۵۱ گل بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال فرانسه است و لیلیان تورام بازیکن این تیم نیز با ۱۲۵ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را برای این تیم انجام داده است.

یورو ۲۰۱۲

فرانسه در رقابت‌های یورو ۲۰۱۲ در گروه «D» این مسابقات با تیم‌های اوکراین، انگلیس و سوئد همگروه است.

برنامه بازی‌های فرانسه در یورو ۲۰۱۲ به شرح زیر است:

۲۲ خرداد: فرانسه – انگلیس، ساعت ۳۰/۲۰ به وقت تهران در دونتسک اوکراین

۲۶ خرداد: اوکراین – فرانسه، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در دونتسک اوکراین

۳۰ خرداد: سوئد –  فرانسه، ساعت ۱۵/۲۳ به وقت تهران در کیف اوکراین

معرفی مربی و بازیکنان کلیدی

مربی: لوران بلان

بلان در شرایطی هدایت فرانسه را برعهده گرفته که تیم فرانسه بعد از جام جهانی اسفباری که در آفریقای جنوبی پشت سر گذاشت، در بدترین شرایط در دو دهه اخیر بود.  سابقه مربیگری او کوتاه و تنها دو فصل حضور روی نیمکت بوردو خلاصه می‌شد  اما به اندازه کافی متقاعد کننده بود. “آقای رئیس جمهور” (لقب بلان) در اولین فصل بوردو را قهرمان لاشامپیونه کرد و این تیم را به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رساند.

البته بلان با رقابت‌های ملی بیگانه نیست؛ او کاپیتان فرانسه در جام جهانی ۱۹۹۸ بود و البته بدشانس بود که دیدار فینال را به دلیل محرومیت از دست داد.

کاپیتان: هوگو لوریس

در حال حاضر هوگو لوریس بازوبند کاپیتانی تیم ملی فرانسه را به بازو می‌بندد اما بلان اعلام کرده قبل از رقابت‌های یورو بازوبند را به یکی از بازیکنان درون زمین خواهد داد.

لوریس تاکنون ۳۰ بازی ملی انجام داده و یکی از آینده‌دارترین دروازه‌بان‌های اروپا محسوب می‌شود. او که در سال ۲۰۰۸ از نیس به لیون پیوست، در این مدت نقش مهمی در موفقیت‌های این باشگاه داشته است.

بازیکن ستاره: فرانک ریبری

انتخاب یک ستاره از میان بازیکنان با استعداد فرانسوی کار ساده‌ای نیست، به ویژه اینکه بسیاری از آنها در رقابت‌های ملی اخیر بازی‌های خوبی به نمایش گذاشته‌اند.

ریبری اخیرا مورد انتقاد قرار گرفته که بیش از اندازه انفرادی و خودخواهانه بازی می‌کند اما بلان با حمایت از او اعلام کرده ریبری بازیکنی است که می‌تواند سرنوشت بازی را در یک لحظه تغییر دهد.

مصدومیت و ناآمادگی موجب شده تا این بازیکن جنجالی هنوز به دوران اوج بازنگردد اما اگر بتواند بازی‌های خوبش در بایرن را با پیراهن فرانسه تکرار کند، خروس‌ها می توانند به یورو ۲۰۱۲ امیدوار باشند.

پدیده جوان: یوان ام ویلا

از زمانی که لوران بلان هدایت فرانسه را برعهده گرفته، هیچ بازیکنی به اندازه او برای خروس‌ها به میدان نرفته و این نشان می‌دهد که این بازیکن جوان چه ارزشی برای این تیم دارد.

او که در قلب خط میانی به کار گرفته می‌شود، بیش از همه به دلیل ویژگی‌های تدافعی‌اش مورد توجه قرار گرفت اما این نباید ویژگی‌های خلاقانه بازی او را تحت الشعاع قرار دهد. البته او همیشه خود نیز نیم نگاهی به دروازه حریف دارد.

او در همین تابستان نیز مورد توجه باشگاه‌هایی مانند آرسنال و رئال قرار داشت اما حضور موفق در یورو ۲۰۱۲ می‌تواند زمینه حضور او در بهترین باشگاه‌های بزرگ اروپایی را فراهم کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.