امیرعلی جوادیان: ضمیر اشراقی ضلعی از مثلث عکاسی ایرانی است

بیست و یکمین پاتوق هنری عکاسی برگزار شد/

سینماپرس-گروه هفت هنر/ بیست و یکمین پاتوق هنری عکاسی در گالری شماره دو خانه عکاسان ایران با بررسی جایگاه «انسان در هنر» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری خانه عکاسان ،دراین نشست، امیر علی جوادیان -عضو هیات موسس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و از پایه گذاران انجمن ملی عکاسی ایران پیرامون آنچه لازمه نگاه و بینش هنرمدانه است و به یک هنرمند کمک می کند تا دید منحصر به فرد و حضور مستمردر عرصه هنری داشته باشد سخن گفت.

بیست و یکمین پاتوق هنری خانه عکاسان با توضیحات، رسول اولیا زاده، مدیر خانه عکاسان درباره سابقه جوادیان گفت: سابقه دوستی من با ایشان به سال ها قبل باز می گردد و ین هنرمند را یکی از عکاسان تاثیر گذار در شاخه های مختلف عملی،تدریس ،نگارش و چاپ کتاب در زمینه هنر عکاسی می دانم.

وی به آثار جوادیان و جوایز او در جشنواره ها مختلف اشاره کرد و گفت:  اهدای نشان درجه یک هنری که چند سال پیش از جانب شورای ارزشیابی هنرمندان کشور به این هنرمند اهدا شد را برازنده وی می دانم و معتقدم شخصیت وی تاثیر به سززایی در روند رشد عکاسی کشور خواهد داشت..

امیرعلی جوادیان برگزاری نشست های تخصصی عکاسی را مفید دانست و تصریح کرد: حضور افراد از طیف های مختلف و سلایق متنوع در این پاتوق های عکاسی را از اقدام های مفید و موثر خانه عکاسان است و امید دارم ادامه این گونه نشست ها زمینه ساز رشد و تعالی این هنر شود.

وی رمز ماندگاری یک اثر هنری را رعایت اصول پایه در هنر دانست و افزود: هر چیزی که با موسیقی و ریتم همراه باشد با روحیه و فطرت انسان هماهنگ می شود و در جان وذهن ها باقی می ماند. انسان به طور ذاتی هنر و زیبایی را دوست دارد و اگر اصول این زیبا شناسی حفظ شود موجب امتنان خاطر جامعه خواهد شد.

این عکاس با اشاره به تعداد دانشجویان وعلاقه مندان عکاسی کشور گفت: تعداد بی شماری فارغ التحصیل و علاقمند عکاسی داریم اما تعداد عکس های خروجی  با کیفیت و استاندارد  اندک است چرا که آثار موجود بدون رعایت اصول و فنون پایه گرفته شده است.

وی شیوه های مناسب برای خلق یک اثر عالی را تشریح کرد و گفت: در خلق یک اثر تامل برانگیز سه اصل مهم وجود دارد، نخست تکیه بر قوای عقلانی است، سپس دانش وقدرت حسی در وجود یک هنرمند راهگشا خواهد بود و در سومین اصل ضمیر اشراقی و ناخودآگاه است که سه ضلع یک مثلث است.

وی افزود: فعال کردن همزمان این سه ضلع می تواند یک هنرمند را در خلق آثار تامل برانگیز یاری می کند. و زمانی که هنرمند قصد تولید یک اثر ماندگار را دارد باید این سه اصل را همیشه مد نظر داشته باشد.

این عضو هیات موسس انجمن عکاسان در باره تاثیر نا خود آگاه وغیر قابل انکار بودن ویژگی های اقلیمی و انعکاس آن در آثار هنری اشاره کرد وگفت:ایرانی ها در مقایسه با اروپائیان از احساسات بیشتری برخوردارند و به عکس اروپائان از منطق بالاتری برخوردارند. امتداد این شناخت برای کسی که می خواهد عکاسی مستند اجتماعی انجام دهد در شیوه برخورد با افراد جوامع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

جوادیان درباره لزوم شناخت انسان و اهمیت آن در سیر تکاملی  شاخصه انسان تصریح کرد: ناطق ،متفکر،با شعور،همه ویژگی هایی بود که دانشمندان سعی می کرد انسان را ازدیگر موجودات تفکیک کنند اما شاید بتوان همه این تعاریف را به نوعی در سایر موجودات دید. اما انتخاب مهمترین توانایی انسان است که مسیر زندگی و در نهایت حتی دنیا را عوض می کند.

 جوادیان درباره دومین رکن دانش یک هنرمند افزود : وجود بینش به عنوان دومین رکن از داشته های یک هنرمند و فراتر از دانش است و فراموش نکنیم که خداوند تمام پیامبرانش را بر اساس بینش آنها انتخاب کرده است نه دانشی که داشتند.

وی بینش را زیر بنای تمدن های ریشه دار و وجه تمایز آنها با تجدد  عنوان کرد و گفت: تجدد گاه سبب دوری از آرامش و اصالت می شود اما تقویت بینش و همگام شدن آن با دانش خوب دیدن بزرگترین توصیه ای است که به یک هنرمند می توان کرد.

جوادیان در ادامه افزود: عنصر «عشق» تکمیل کننده دانش و بینش است در نبودهر کدام یک نقطه از تولید و کار لنگ خواهد بود، و با اثری ناقص مواجه هستیم.

این هنرمند از برخورد مراکز دانشگاهی با عکاسی به عنوان یک مهارت انتقاد کردو یاد آور شد: مختصات ایران ،شناخت پتانسیل ها و جایگاهش در دنیا مورد غفلت خیلی از کسانی است که امروز مسئولیت آموزش را عهده دار هستند.تنها کمی توجه به اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که حدود پانصد رسم و آیین در سیصد و شصت و پنج روز سال آن برگزار می شود ،به اندازه کافی سوژه هایی که نیاز به خوب دیدن و خوب درک کردن و ثبت شدن دارد را نشان و می تواند هنرمندان خلاق و با بینشی را تحویل جامعه هنری دهد.

جوادیان در جمع بندی سخنان خود گفت: در عکاسی باید با هر ترفندی عکس بگیری. نداشتن، نگذاشتن و نتوانستن در عکاسی بویژه عکاسی خبری معنی ندارد و لازمه همه این ها شناخت است و به کار گیری مواردی که اشاره شد.

بیست و یکمین پاتوق هنری خانه عکاسن با پخش نمونه عکس های امیر علی جوادیان از عشایر ایران و آیین های آن ها،دوران جنگ ایران و عراق به پایان رسید.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۶۳۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.