امکان ارسال قراردادهای کار به شکل الکترونیکی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سامانه جامع روابط کار به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل خواهد شد، گفت: با راه‌اندازی این سامانه، ارسال نسخه ای از قراردادهای کار به شکل الکترونیکی انجام می شود.

حاتم شاکرمی در گفت وگو با ایسنا، درباره روند تکمیل سامانه جامع روابط کار جهت خدمت رسانی به مردم،  گفت: در حال حاضر ۴۹ زیر سامانه بر اساس نیازها و اولویتهای ادارات کل حوزه روابط کار در دست طراحی و تولید است. تا ۲۲ بهمن سال قبل ۲۲ زیرسامانه را در سراسر کشور اجرایی کردیم و کارگران و کارفرمایان با مراجعه به این سامانه، خدمات مورد نیاز خود را به شکل غیر حضوری دریافت کردند.

وی ادامه داد: تا نیمه اول سال ۱۳۹۹ هم می توانیم همه زیرسامانه‌هایمان را عملیاتی کنیم؛ البته این بازه زمانی هم به دلیل این است که فرآیند تست زیرسامانه‌ها تا اندازه‌ای زمانبر خواهد بود؛ از طرفی این سامانه تبدیل به یک بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ خواهد شد تا در آینده در تصمیم گیری ها به کمک ما بیاید.

معاون روابط کار وزیر کار با تاکید بر اینکه کارگران و کارفرمایان برای احزار هویت باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، گفت: کارگران تنها کافی است که کارت ملی خود را همراه داشته باشند؛ آن دسته کارفرمایانی که دارای شخصیت حقوقی هستند،  با ارائه کارت ملی و روزنامه رسمی و کارفرمایان حقیقی با داشتن جواز کسب و کارت ملی می‌توانند مراحل احراز هویت را طی کنند.

شاکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا کارفرمایان هم موظف به بارگذاری همه قراردادهای کارگران خود در این سامانه هستند؟ گفت: به موجب تبصره ماده ۱۰ قانون کار،  کارفرمایان مکلفند در مواردی که قرارداد کار کتبی است،  نسخه ای از قرارداد کار منعقده را به اداره کار بفرستند. در حال حاضر با راه اندازی این زیرسامانه ارسال این نسخه به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی در خصوص قراردادهای شفاهی نیز گفت: اگر چه در سامانه در مورد قراردادهای شفاهی و ورود اطلاعات آنها تمهیداتی در نظر گرفته شده ولی با توجه به اینکه علی الاصول قرارداد دائم محسوب می شوند مساله چندانی به وجود نمی آورند و نگرانی خاصی در مورد آنها وجود ندارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال مقاومت برخی کارفرمایان برای ورود به این سامانه، گفت: به هر حال  کارفرمایان زیادی هستند که حتی از بستن قرارداد با نیروهایشان هم خودداری می‌کنند. بر اساس قانون،  قراردادهای کار هم شفاهی و هم کتبی است. اگر کارفرمایی از بارگذاری قرارداد کارکنانش در این سامانه خودداری کند این کار مانع اجرای کار ما و ارائه خدمت نخواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون همه کارفرمایان کشور ملزم به ارائه اطلاعات به ادارات کار هستند و اگر کارفرمایی از ارائه این اطلاعات خودداری کند ما ابزار قانونی برای ملزم کردن کارفرما را در قانون داریم حتی آیین دادرسی کار به دلیل اینکه با خدمات الکترونیک مطابقت داشته باشد در شورای عالی کار اصلاح شده است لذا اگر کارفرما در این میان از ارائه اطلاعات خودداری کند مانع کار ما نخواهد شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات درحوزه روابط کار راه اندازی شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها، ‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.