امکان اندازه‌گیری میزان و موقیعت درد

دانشمندان با استفاده از نقشه درد در مغز در حال کار بر روی شیوه اندازه گیری میزان و موقیعت درد در بیماران هستند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر،‌ این تحقیق که در آن از فناوری اسکن مغز استفاده می شود، در نهایت می تواند به بحث های قدیمی در مورد اینکه آیا زنان بیش از مردان دچار درد می شوند، پایان دهد.

زنان از این موضوع شکایت دارند که مردان در مورد احساس درد مانند کمر درد اغراق می کنند تا به آنها توجه بیشتری شود و یا اینکه کارهای تعمیری منزل را خودشان انجام ندهند.

اما این بحث به زودی پایان می یابد چرا که محققان در دانشگاه کالج لندن نقشه دردی را ارائه کرده اند که آنها را به شناخت موقعیت و شدت واقعی درد در بدن قادر می سازد.

عصب شناس ها برای مشاهده اینکه چگونه مغز به درد واکنش نشان می دهد  و همچنین برای تهیه نقشه سیگنال های بخش های مختلف بدن از فناوری استفاده می کنند.

این شیوه به آنها در اندازه گیری میزان درد  ناشی از سیگنال های مغزی کمک می کند.

هدف از ارائه این شیوه ناکارآمدی شیوه های کنونی تخمین درد است، چرا که شیوه کنونی که پزشکان با آن درد بیماران را ارزیابی می کنند از مقیاس یک تا ۱۰ استفاده می کند که نسبتا غیر قابل اعتماد تلقی می شود.

دکتر فلاویا مانچینی دانشمند عصب شناختی در دانشگاه کالج لندن و یکی از مجریان تهیه این نقشه، می گوید بخش های مختلف بدن وقتی دچار درد می شوند مناطق خاصی از مغز را روشن می کنند.

به گفته وی این امر می تواند به پزشکان کمک کند برای نخستین بار بتوانند کمیت درد را به طور عینی مشخص کنند.

وی افزود: شیوه هایی که ما کمیت درد را با آن مشخص می کنیم در حال حاضر غیر قابل اعتماد هستند و اگر بیماری توان ارتباط برقرار کردن نداشته باشد تعیین میزان درد در او دشوار می شود.

در آینده این نقشه، شیوه ای برای ردیابی درد در بیماران خواهد بود چراکه یک سیگنال در مغز وجود دارد که نشان دهنده دردی است که فرد در حال تجربه آن است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.